23-24 juli 2016

Beste medegelovigen,

Wij mensen wij veranderen, wij groeien, wij evolueren. Ieder van ons is nu anders dan 20 jaar geleden. Niet alleen omdat het aan ons te zien is dat we 20 jaar ouder geworden zijn, maar ook omdat we andere visies en opvattingen hebben ontwikkeld, andere waarden misschien.
Als men evolueren we, en we evolueren juist door contacten te maken met andere mensen.
We kunnen niet koud blijven voor het lijden, de ellende en ook niet het geluk van anderen, we worden erdoor geraakt. Zeker als we van iemand houden, worden we erg aangegrepen door wat de ander overkomt.
Zo is het ook met God, Hij wordt ook geraakt door wat in ons leeft: geraakt door wat ons blij maakt, maar ook wat ons pijn doet, waarvoor we bang zijn, onze roep om hulp en redding.
Er zijn nogal wat mensen die er moeite mee hebben om iets te moeten vragen. Sommigen schamen zich ervoor bij iemand aan te kloppen. Dat is misschien omdat je, als je iets moet vragen , eigenlijk laat zien dat je hulpbehoevend bent.
Maar bij Jezus klinkt het wel heel anders als de leerling hem vraagt: “Heer, leer ons bidden”. Jezus moedigt hen aan te vragen, ook aan God.
Dat doen we dan ook heel dikwijls. Al de kleine en grote zorgen van ieder moment vullen ons gebed en maken het vaak tot een heel lange vragenlijst. We kunnen immers alle noden en gebeurtenissen van het leven aan God voorleggen, van de grootste tot de meest onbeduidende. Als je bid, laatje je leven door je heen gaan. Zo bidden we dikwijls om iets te vragen. Dat is de doodgewoonste zaak van de wereld.
Maar heeft het eigenlijk wel zin iets aan God te vragen ? We hebben er moeite mee dat Jezus zegt: Vraag en er zal je gegeven worden…..want we hebben al zo dikwijls iets aan God gevraagd en het niet gekregen…
Iedereen is er wel over eens dat we in ons gebed niet zomaar alles kunnen vragen. We kunnen nooit vragen dat iemand iets slechts overkomt. Of je kan niet vragen te slagen in een examen dat je niet hebt gestudeerd. Maar waar ligt de grens tussen die dingen die je kan vragen en dingen die je niet moet vragen? Mogen we vragen voor een genezing van een kind?

Op welke vraag zal God ingaan, welk gebed zal hij verhoren? Grijpt hij wel in ? En hoe ? Dit zijn moeilijke vragen. En ze zijn moeilijk, omdat we er eigenlijk met ons verstand niet bij kunnen. Meestal zien we niet eens hoe discreet God alles in ons leven ten goede leidt. Hij blijft verborgen werkzaam. Of God en hoe God ons gebed verhoort, is en blijft een groot mysterie. Wat we toch met zekerheid kunnen zeggen is dat we met ons bidden niet moeten proberen God over te halen of te overtuigen, en ook niet moeten proberen hem gunstig te stemmen of hem langs onze kant te krijgen. Waarom niet ? Om de eenvoudige reden dat God al aan onze kant staat.
Daarom leert Jezus ons anders te bidden. Hij wil dat wij tot God bidden zoals een kind tot zijn Vader of Moeder richt. Ik neem aan dat elke Vader of Moeder het goed vindt, dat zijn kind met zijn zorgen naar hen komt. Zo is ons bidden niets anders dan God teken te doen dat wij geloven dat hij een en al Liefde is; en we vragen: God, laat in de wereld uw Liefde gebeuren; laat uw naam geheiligd worden en laat uw koninkrijk komen, dankzij mensen die in liefde met elkaar omgaan en streven naar gerechtigheid. Laat uw Liefde aan iedereen gebeuren, in grote en kleine dingen.
Ons bidden is dan niets anders dan heel intens beleven dat God heel dichtbij is als een God-die-Liefde is. Al onze concrete vragen zijn dan een teken van ons vertrouwen dat God ons bemint en dat hij niets liever wil dan dat iedereen van ons op alle gebied goed gaat; met andere woorden, dat wij zijn liefde in heel ons leven aan de lijve ervaren.

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
13-14 februari 2016 Beste medeparochianen, Een tijdje geleden las ik in de krant iets dat me wel raakte. Het ging over Yao Kouassi Gervais, of beter gezegd Gervinho – want
11-12 dec. 2021 Zondag 12 december 2021 Verheugt u in de Heer Fil.4, 4-7 Lc3, 10-18 ‘Laat de Heer uw vreugde blijven! Ik zeg het nog eens: wees altijd verheugd!
16-17 juli 2016 Het is u zeker opgevallen dat beide lezingen te maken hebben met gastvrijheid. Gastvrijheid is al vanaf de oudheid een deugd die diende beoefend te worden en
20-21 augustus 2016 Beste medeparochianen Ook meer dan 2000 jaren geleden dachten mensen na over de boodschap van Jezus. En tijdens een van die lange verkondigende tochten, letterlijk in de
11-12 juni 2016 11° zondag 12/06/2016 In de eerste lezing stelt Paulus de zaken meteen zeer scherp en duidelijk. “Wij weten”, schijft hij, “dat de mens niet gerechtvaardigd wordt door
27-28 februari 2016 Beste medegelovigen, Waarom gebeurt er zoveel kwaad? Wie is schuldig voor al dat kwaad? Waar heb ik dat verdiend? Hoe dikwijls horen we die vragen niet? Hoe
25-26 juni 2016 Preek van 25 en 26 juni 2016 Beste medeparochianen Het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO) heeft eind vorig schooljaar haar naam gewijzigd in Katholiek Onderwijs
vieringen weekend 11-12-juli 2020 eucharistieviering weekend 18-19 juli 2020 gebedsviering weekend 25-26 juli 2020 eucharistieviering weekend 1-2 aug.2020 eucharistieviering weekend 8-9 aug.2020 eucharistieviering zaterdag 15 aug.2020 eucharistieviering zondag
23-24 april 2016 Jezus’ nieuw gebod Hand 14,21-27 en Jo 13,31-35 In de kapel van mijn vroegere school hing boven het altaar een ongewoon kruisbeeld. Jezus droeg daar op zijn
Kerstviering 25 december Kerst 2015. Zusters en Broeders , Het is weer kerst. Kerst annoo 2015. En nog steeds vieren wij de geboorte van onze Redder. De geboorte van een