30-31 januari 2016

Als predikant voel ik mij rechtstreeks aangesproken door deze twee schriftlezingen.
– In de eerste is het de bange Jeremia die door Jhwh wordt aangepord om het woord te nemen en om ook een onwelkome boodschap te durven verkondigen.
-Het evangelie gaat over het optreden van Jezus in zijn vaderstad Nazareth. Zoals Markus deze gebeurtenis vertelt, stoot Jezus op het scepticisme van zijn stadsgenoten: waar zou die Jezus, die we hier hebben weten opgroeien en van wie we heel de familie kennen zo’n wijsheid vandaan halen?’ Zij ergeren zich aan hem en hij wordt door hun houding als het ware verlamd.
Bij lukas krijgen we een heel ander verslag van dezelfde feiten. Volgens hem is het Jezus die zijn publiek echt provoceert. Eerst wekt hij hun verwachting met die beloftevolle tekst van Jesaja: ‘De Heer heeft mij gezonden om de blijde boodschap te brengen aan armen, gevangenen, blinden, verdrukten enzovoort.’ Daar vroeg hij nog aan toe:’ Dit woord gaat nu in vervulling’. Alle aanwezigen hopen dus dat hij zeker in zijn vaderstad weldoende en genezend zal optreden zoals hij dat elders al deed. Maar dat blijde vooruitzicht wijst hij af met twee voorbeelden van de profeten Elia en Elisa die niet binnen Israël maar daar buiten mensen gingen helpen. Het resultaat is dat de aanwezigen woedend worden, Jezus buiten gooien en hem zelfs in het ravijn willen storten. Maar Jezus gaat van hen weg.
Hoe is het daar nu echt aan toe gegaan? Dat kunnen we moeilijk precies weten. In de tijd toen Lukas schreef, zo’n 40 à 50 jaar de feiten, waren de eerste christenen al erg vervreemd van hun joodse omgeving en hadden zich al veel meer gekeerd naar de heidense wereld.
Misschien heeft Lukas zich daardoor laten beïnvloeden en die situatie teruggeprojecteerd naar het verleden alsof reeds Jezus zich van zijn eigen volk zou afgekeerd hebben.

Wat daar ook van zij, ik vind dat Jezus’ stadgenoten het heel anders hadden moeten aanpakken. In plaats van afwijzend en agressief te reageren hadden ze beter eerst uitleg gevraagd. Ook in de wereld van vandaag zien we voortdurend hoe mensen elkaar beschuldigen en figuurlijk of letterlijk te lijf gaan in plaats van misverstanden uit tet praten en op te helderen. Zo zouden ze nochtans elkaar vooruithelpen in situaties en met problemen die voor iedereen moeilijk zijn.

En om het nog concreter over u en mij te hebben: als u iets stoort of onduidelijk is in een preek of liturgie, spreek de predikant of de voorganger daarover aan; vraag om uitleg. En indien u zou denken:’ Och, ik weet daar te weinig van, ik ben niet zo geleerd, ik zal maar zwijgen’, spreek er dan zeker over. Zo helpt u ons immers om verstaanbare taal te spreken. En dat willen we toch allemaal. Want terwijl wij geloven en vieren, mogen wij ook trachten te begrijpen, zodat we met nog meer overgave kunnen vieren en geloven.

Herman.paulussen@hotmail.com 03/257.27.49

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
02-03 juli 2016 Beste medegelovigen, Enkele weken geleden overleed in Heverlee Frans Rens, een medebroeder en studiegenoot. Aan hem moest ik denken bij de evangelielezing van daareven. Jarenlang werkte hij
24-25 september 2016 Sommige details in deze parabel klinken ons wellicht wat vreemd in de oren. Bijvoorbeeld dat die Lazarus hoopte op wat er van de tafel zou vallen. Dat
vieringen weekend 11-12-juli 2020 eucharistieviering weekend 18-19 juli 2020 gebedsviering weekend 25-26 juli 2020 eucharistieviering weekend 1-2 aug.2020 eucharistieviering weekend 8-9 aug.2020 eucharistieviering zaterdag 15 aug.2020 eucharistieviering zondag
leden van het Parochietea... Adeel Mahzar pastoor 0478 51 10 97 Herman Paulussen sj. 03 257 27 49 Anne Willocx-Michielsen,  gsm 0476 24 54 01 Paul Bats 03 230 77 44
23-24 juli 2016 Beste medegelovigen, Wij mensen wij veranderen, wij groeien, wij evolueren. Ieder van ons is nu anders dan 20 jaar geleden. Niet alleen omdat het aan ons te
18-19-juli 2020 Mildheid en geduld 19/07/2020 In de eerste lezing uit het Boek Wijsheid horen we hoe God rechtvaardig is en met grote mildheid regeert over de mensen. Weliswaar
11-12 dec. 2021 Zondag 12 december 2021 Verheugt u in de Heer Fil.4, 4-7 Lc3, 10-18 ‘Laat de Heer uw vreugde blijven! Ik zeg het nog eens: wees altijd verheugd!
startviering 18 september... Beste medeparochianen, Ja voor onze start hebben wij met de liturgische werkgroep gekozen om dit jaar het thema “ bouwen” te nemen. We vonden het heel toepasselijk
29-30 aug.2020 Beste medeparochianen 29-30 augustus 2020 Heer God, Gij hebt mij verleid, ik ben bezweken. Gij waart mij te sterk, ik kan niet tegen U op. De hele
19-20 september 2020 Zondag 20 september 2020 Wat is eerlijk? Mt20,1-16 Jes 55,6-9 Deze parabel geeft allicht aanleiding tot discussie. Breng hem maar eens ter sprake, bijvoorbeeld seffens in de