30-31 januari 2016

Als predikant voel ik mij rechtstreeks aangesproken door deze twee schriftlezingen.
– In de eerste is het de bange Jeremia die door Jhwh wordt aangepord om het woord te nemen en om ook een onwelkome boodschap te durven verkondigen.
-Het evangelie gaat over het optreden van Jezus in zijn vaderstad Nazareth. Zoals Markus deze gebeurtenis vertelt, stoot Jezus op het scepticisme van zijn stadsgenoten: waar zou die Jezus, die we hier hebben weten opgroeien en van wie we heel de familie kennen zo’n wijsheid vandaan halen?’ Zij ergeren zich aan hem en hij wordt door hun houding als het ware verlamd.
Bij lukas krijgen we een heel ander verslag van dezelfde feiten. Volgens hem is het Jezus die zijn publiek echt provoceert. Eerst wekt hij hun verwachting met die beloftevolle tekst van Jesaja: ‘De Heer heeft mij gezonden om de blijde boodschap te brengen aan armen, gevangenen, blinden, verdrukten enzovoort.’ Daar vroeg hij nog aan toe:’ Dit woord gaat nu in vervulling’. Alle aanwezigen hopen dus dat hij zeker in zijn vaderstad weldoende en genezend zal optreden zoals hij dat elders al deed. Maar dat blijde vooruitzicht wijst hij af met twee voorbeelden van de profeten Elia en Elisa die niet binnen Israël maar daar buiten mensen gingen helpen. Het resultaat is dat de aanwezigen woedend worden, Jezus buiten gooien en hem zelfs in het ravijn willen storten. Maar Jezus gaat van hen weg.
Hoe is het daar nu echt aan toe gegaan? Dat kunnen we moeilijk precies weten. In de tijd toen Lukas schreef, zo’n 40 à 50 jaar de feiten, waren de eerste christenen al erg vervreemd van hun joodse omgeving en hadden zich al veel meer gekeerd naar de heidense wereld.
Misschien heeft Lukas zich daardoor laten beïnvloeden en die situatie teruggeprojecteerd naar het verleden alsof reeds Jezus zich van zijn eigen volk zou afgekeerd hebben.

Wat daar ook van zij, ik vind dat Jezus’ stadgenoten het heel anders hadden moeten aanpakken. In plaats van afwijzend en agressief te reageren hadden ze beter eerst uitleg gevraagd. Ook in de wereld van vandaag zien we voortdurend hoe mensen elkaar beschuldigen en figuurlijk of letterlijk te lijf gaan in plaats van misverstanden uit tet praten en op te helderen. Zo zouden ze nochtans elkaar vooruithelpen in situaties en met problemen die voor iedereen moeilijk zijn.

En om het nog concreter over u en mij te hebben: als u iets stoort of onduidelijk is in een preek of liturgie, spreek de predikant of de voorganger daarover aan; vraag om uitleg. En indien u zou denken:’ Och, ik weet daar te weinig van, ik ben niet zo geleerd, ik zal maar zwijgen’, spreek er dan zeker over. Zo helpt u ons immers om verstaanbare taal te spreken. En dat willen we toch allemaal. Want terwijl wij geloven en vieren, mogen wij ook trachten te begrijpen, zodat we met nog meer overgave kunnen vieren en geloven.

Herman.paulussen@hotmail.com 03/257.27.49

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
startviering 18 september... Beste medeparochianen, Ja voor onze start hebben wij met de liturgische werkgroep gekozen om dit jaar het thema “ bouwen” te nemen. We vonden het heel toepasselijk
25-26 juni 2016 Preek van 25 en 26 juni 2016 Beste medeparochianen Het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO) heeft eind vorig schooljaar haar naam gewijzigd in Katholiek Onderwijs
30e zondag: 24-25 oktober... Beste Medegelovigen Bij het voorbereiden van deze homilie kwam ik tot de bedenking, dat wij in ons leven ook momenten hebben van blindheid. We zeggen wel eens:
16-17 januari 2016 Beste Medegelovigen, Vandaag kregen we het verhaal van de bruiloft van kana. Het verhaal dat we allemaal wel kennen. Voor Johannes is dit verhaal het eerste teken
18-19-juli 2020 Mildheid en geduld 19/07/2020 In de eerste lezing uit het Boek Wijsheid horen we hoe God rechtvaardig is en met grote mildheid regeert over de mensen. Weliswaar
28-29 mei 2016 Beste medegelovigen Het verhaal van de honderdman in Kafarnaüm, dat we vandaag uit het evangelie van Lucas mochten beluisteren is een vreemd voorbeeld van geloof. Net omdat
19-20 september 2020 Zondag 20 september 2020 Wat is eerlijk? Mt20,1-16 Jes 55,6-9 Deze parabel geeft allicht aanleiding tot discussie. Breng hem maar eens ter sprake, bijvoorbeeld seffens in de
13-14 februari 2016 Beste medeparochianen, Een tijdje geleden las ik in de krant iets dat me wel raakte. Het ging over Yao Kouassi Gervais, of beter gezegd Gervinho – want
25-26 juli 2020 Beste medegelovigen Vorige week vertelde Jezus drie parabels over het Rijk der hemelen, vandaag voegt Hij er drie aan toe: de parabel van de verborgen schat, van
Bijbels Leerhuis We hopen onze zoektocht naar Jezus van Nazareth verder te zetten op woensdagavonden. Marcus blijft onze gids. Data: op woensdag 16 september 2020, 21 oktober 2020, 18