8-9 jan 2022

Zondag 9 januari 2022 Jezus laat zich dopen. Jes 42, 1-4, 6-7 Lc3, 15-16.21-22

Sinds ik hier in de parochie dienst doe heb ik al heel wat kinderen mogen dopen, dikwijls babytjes, soms ook groteren die al op hun eigen voetjes staan. Het is doorgaans een blij gebeuren, een familiebijeenkomst, ook voor neefjes en nichtjes die samen zullen opgroeien.
Met de ouders hebben we vooraf nagedacht over de vraag: ‘ Waarom willen we ons kind laten
dopen ?’ Is het alleen om een mooie traditie in stand te houden, omdat we zelf tevreden zijn over onze eigen opvoeding? Of is het ook vanuit een meer persoonlijk doorleefde overtuiging ?

Onze vieringen verschillen nogal wat van Jezus’ doopsel dat we vandaag herdenken. Hij ging immers zelf als jong-volwassene heel bewust naar Johannes de doper. En dat roept vragen op.

Wat ging Jezus daar zoeken? De religieuze beleving van zijn geloofsgenoten speelde zich toch vooraf af in de synagoge en bij de tempel van Jeruzalem waar ze offers brachten om hun wetsovertredingen goed te maken. Maar vele mensen lieten het daar niet bij en trokken naar de ascetische profeet Johannes in de woestijn. Was Jezus dan één van de vele die op zoek waar naar méér? Een godzoeker? Blijkbaar wel!

Een andere vraag: de mensen lieten zich dopen terwijl ze hun zonden beleden. Betekent dit dan dat ook Jezus zich van persoonlijke zonden bewust was? Mogen we zijn menselijkheid zo ver doordenken ? Of was het veeleer omdat hij zich als mens mee verantwoordelijk voelde voor het kwaad in de wereld en dat solidair mee op zich wilde nemen?

Hoe dan ook, Jezus heeft zich door Johannes laten dopen. Zoals je kan lezen bij Lukas en vooral bij Mattheüs zitten zijn volgelingen soms wat verveeld met die schijnbare omkering van rangorde… Maar voor Jezus zelf zal dat geen zorg geweest zijn.

Maar dan overkomt hem het alles vervullend visioen van Gods genade, vredig als het neerstrijken van een duif. Lukas die graag aanschouwelijk vertelt schrijft zelfs dat die duif ‘in lichamelijke gedaante’ neerdaalt.

In de loop van onze levensjaren, de uwe en de mijne, zijn wij geëvolueerd in onze manier van denken over het doopsel. Vroeger leek het een soort tovermiddel dat een onschuldig borelingske moest bevrijden van de dodelijke last van de erfzonde. Nu beleven we het als de opname van dit kind in onze gemeenschap rond Jezus. Wij, ouders, peter en meter en alle aanwezigen, wij engageren ons om dit kind in vertrouwdheid met de weg van Jezus te laten opgroeien. Hij, Jezus, gaat ons voor!

Herman.paulussen@hotmail.com 03/257.27.49

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
17-18 dec.2021 2021-12-18/19 P Van der Straten Lucas 1,39-56 Micha 5,1-4a Twee vrouwen in blijde verwachting ontmoeten elkaar. Wat moet daar allemaal niet verteld zijn? Het verlangen om elkaar
05-06 febr. Blijkbaar waren er onder de christenen van Korinthe sommigen die niet geloofden in de opstanding van de doden.  Nu kunnen we terecht bezwaren hebben tegen termen als
16-17 september 24 zondag door het jaar   A                                                       16-17 september 2023 Beide schriftlezingen beklemtonen nadrukkelijk dezelfde waarheid: wij kunnen maar vergeving ontvangen als we zelf ook vergeving willen schenken.
13-14 augustus 2016 Vorige week sprak Jezus over waakzaamheid. Leef in het heden en houd de lampen brandend. Zie wat er om je heen gebeurt en heb oog voor de
25-26 september 2020 Beste christenen van Antwerpen In de naam van Jezus Christus doe ik hier een oproep. Liefde geeft moed en wij streven allemaal naar geluk, en eensgezindheid; we
04-05 juni 2016 Overweging 1 Koningen 17,17-24 Lucas 7,11-17 God laat zich ontroeren door uitzonderlijk lijden. En welk een lijden! In de eerste lezing gaat het om een moeder wier
14-15 mei 2016 Pinksteren 2016 Gods geest Hand.2,1-11 Jo 14,15-16.23b-26 Beste medegelovigen, De bekende en lang omstreden theoloog Hans Küng vertelt in zijn memoires over zijn vele oecumenische contacten met
13-14 augustus Beste medegelovigen, Zoals zo dikwijls hoorden we lezingen die in onze tijd gesitueerd kunnen worden. In de eerste lezing wordt Jeremia door zijn tegenstanders in een vervallen
12-13 september 2020 Over vergeven Petrus stelt de vraag hoeveel keren we moeten vergeven. Met die vraag laat hij al aanvoelen dat vergeven niet altijd gemakkelijk is, zeker als het
Bijbels Leerhuis We hopen onze zoektocht naar Jezus van Nazareth verder te zetten op woensdagavonden. Marcus blijft onze gids. Data: op woensdag 16 september 2020, 21 oktober 2020, 18