20-21 juli 2024

       Rust nu maar wat uit!         Jer23,1-6       Mc 6,30-34

Zoals jullie wel weten organiseren wij tijdens het schooljaar iedere maand een Bijbels Leerhuis.  Met een kleine groep belangstellenden lezen we dan het evangelie van Marcus, in de hoop langs die weg Jezus beter te leren kennen.  Bij Marcus vinden we immers het oudste geschreven ‘Evangelie’, neerslag van zijn gesprekken met Petrus, dè ooggetuige van Jezus’ openbaar leven.

Eén van de leessleutels die we bij deze lectuur hanteren bestaat erin Marcus te vergelijken met de twee andere evangelies, Mattheüs en Lucas.  Men denkt wel eens: aangezien Mattheüs jaren na Marcus schreef er zonder enige twijfel de tekst van Marcus als uitgangspunt heeft genomen zal hij allicht daarbij aanvullingen en verduidelijkingen geven.  Maar dat blijkt toch niet het geval te zijn.  Wel brengt Mattheüs heel veel herschrijvingen aan, namelijk weglatingen, toevoegingen en andere interpretatie.  Het eenvoudigste voorbeeld: hij laat haast alle gevoelsuitingen van Jezus weg, dus dat Jezus ontroerd is of verwonderd of ontstemd enzovoort.  Daarmee maakt hij Jezus meer bovenmenselijk maar tegelijk ook minder menselijk, en voor ons dus ook moeilijker nat te volgen.

Zo bijvoorbeeld in de evangelielezing van daareven. Marcus vertelt daar hoe de apostelen na hun missietocht terug bij Jezus komen en hem verslag uitbrengen over al wat zij gedaan en verkondigd hebben. Maar er is daar zo’n geloop van komende en gaande mensen dat ze zelfs geen tijd hebben om eens rustig te eten.  En dan blijkt Jezus’ bezorgdheid voor hen.  Hij stelt voor: ‘Komen jullie nu maar naar een stillen plek om wat uit te rusten.’  Bij Mattheüs staat er alleen dat jezus voor zichzelf de rust opzoekt.

Aangezien Marcus de oudste tekst si brengt hij ons het dichtst bij de Jezus van toen en verdient hij onze voorkeur.  Mattheüs voegt verder heel veel vermaningen en zelfs bedreigingen toe aan de blijde boodschap die we bij Marcus vinden.

Laten we die vermaningen ter harte nemen maar toch vooral steun en sterkte vinden in het beeld van de goede menselijke Jezus, te midden van ons eigen leven in de grote wereld van vandaag.

Herman.paulussen@hotmail.com          0475403303

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
15 augustus Naar men zegt is Antwerpen zowat de enige plaats in de wereld waar vandaag ‘Moederdag’ gevierd wordt, of nog affectiever” Moederkesdag”.  Ik sluit me daar graag bij
3-4 oktober 2020 Moord in de wijngaard 04/10/2020 Twee lezingen, twee verhalen over een wijnbouwer die niet oogst wat hij op basis van zijn investering zou mogen verwachten. De wijngaard
05.07.2020 Mt.11,25-30 Het woord “Vakantie” is afgeleid van het latijnse ‘vacatio’ dat staat voor vrij van verplichtingen. De vakantietijd is dus een periode waarin een persoon zijn gewoonlijke
20-21 augustus 2016 Beste medeparochianen Ook meer dan 2000 jaren geleden dachten mensen na over de boodschap van Jezus. En tijdens een van die lange verkondigende tochten, letterlijk in de
kapellen
26-27 maart 2016 Beste medegelovigen, Het is deze keer wel heel moeilijk om het paasgevoel, de vreugde het lentegevoel, om het daarover te hebben. De terreuraanslagen van dinsdag en juist
26-27 augustus 2023 Goeie leerkrachten zijn merkwaardige mensen: ze kunnen studenten zodanig in zichzelf doen geloven, dat onverwachte leergroei het resultaat is.  Goeie trainers zijn merkwaardige mensen: ze kunnen atleten
30sept-1 oktober Beste mensen, In zijn tijd vertelde Jezus tientallen parabels om zich beter verstaanbaar te maken, parabels die vandaag nog altijd heel herkenbaar zijn. Dat geldt zeker voor
23-24-januari Gezalfd om aan armen de Blijde Boodschap te brengen ____24/01/2016 “De Heer heeft mij gezalfd om aan armen de Blijde Boodschap te brengen”. Dit zinnetje stond –
11-12 juni 2016 11° zondag 12/06/2016 In de eerste lezing stelt Paulus de zaken meteen zeer scherp en duidelijk. “Wij weten”, schijft hij, “dat de mens niet gerechtvaardigd wordt door