20-21 juli 2024

       Rust nu maar wat uit!         Jer23,1-6       Mc 6,30-34

Zoals jullie wel weten organiseren wij tijdens het schooljaar iedere maand een Bijbels Leerhuis.  Met een kleine groep belangstellenden lezen we dan het evangelie van Marcus, in de hoop langs die weg Jezus beter te leren kennen.  Bij Marcus vinden we immers het oudste geschreven ‘Evangelie’, neerslag van zijn gesprekken met Petrus, dè ooggetuige van Jezus’ openbaar leven.

Eén van de leessleutels die we bij deze lectuur hanteren bestaat erin Marcus te vergelijken met de twee andere evangelies, Mattheüs en Lucas.  Men denkt wel eens: aangezien Mattheüs jaren na Marcus schreef er zonder enige twijfel de tekst van Marcus als uitgangspunt heeft genomen zal hij allicht daarbij aanvullingen en verduidelijkingen geven.  Maar dat blijkt toch niet het geval te zijn.  Wel brengt Mattheüs heel veel herschrijvingen aan, namelijk weglatingen, toevoegingen en andere interpretatie.  Het eenvoudigste voorbeeld: hij laat haast alle gevoelsuitingen van Jezus weg, dus dat Jezus ontroerd is of verwonderd of ontstemd enzovoort.  Daarmee maakt hij Jezus meer bovenmenselijk maar tegelijk ook minder menselijk, en voor ons dus ook moeilijker nat te volgen.

Zo bijvoorbeeld in de evangelielezing van daareven. Marcus vertelt daar hoe de apostelen na hun missietocht terug bij Jezus komen en hem verslag uitbrengen over al wat zij gedaan en verkondigd hebben. Maar er is daar zo’n geloop van komende en gaande mensen dat ze zelfs geen tijd hebben om eens rustig te eten.  En dan blijkt Jezus’ bezorgdheid voor hen.  Hij stelt voor: ‘Komen jullie nu maar naar een stillen plek om wat uit te rusten.’  Bij Mattheüs staat er alleen dat jezus voor zichzelf de rust opzoekt.

Aangezien Marcus de oudste tekst si brengt hij ons het dichtst bij de Jezus van toen en verdient hij onze voorkeur.  Mattheüs voegt verder heel veel vermaningen en zelfs bedreigingen toe aan de blijde boodschap die we bij Marcus vinden.

Laten we die vermaningen ter harte nemen maar toch vooral steun en sterkte vinden in het beeld van de goede menselijke Jezus, te midden van ons eigen leven in de grote wereld van vandaag.

Herman.paulussen@hotmail.com          0475403303

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
26-27 augustus 2023 Goeie leerkrachten zijn merkwaardige mensen: ze kunnen studenten zodanig in zichzelf doen geloven, dat onverwachte leergroei het resultaat is.  Goeie trainers zijn merkwaardige mensen: ze kunnen atleten
15 aug. 2020 Beste medegelovigen, 15 aug 2020 Misschien denken jullie zoals ik bij de eerste lezing: Wat is dat allemaal? Wat hebben we nu aan een spookverhaal over een
Startviering 20 september
19-20 febr. 20         Bemin uw vijanden, wat wil dat zeggen anno 2022         Lucas 6,27-38 “Bemin uw vijanden, doet wel aan die u haten…” “Als iemand u op de ene
27 december: Heilige Fami... Lc 2,41-52 1Sam , 20-28 Het liturgisch kalender noemt deze zondag: “Feest van de Heilige Familie, Jezus, Maria en Jozef.” Daarbij worden de broers en zussen van
09-10 september Vierentwintigste zondag door het jaar 11 september 2016 Beste mensen, Jezus ontvangt tollenaars en zondaars en gaat met hen aan tafel. En daarover morren de farizeeën en
15-16 jan . HOMILIE VAN DE 2E ZONDAG VAN DE TIJD DOOR HET JAAR C Op deze tweede zondag door het jaar  verwelkomen we de Heer  die nooit ophoudt ons
13-14 juli 2024 Gezonden als christen                                                         14/07/2024 Joodse mensen proberen te leven volgens de richtlijnen van de Tora. Maar dat blijkt niet altijd te lukken. Daarom stonden er steeds weer
05.07.2020 Mt.11,25-30 Het woord “Vakantie” is afgeleid van het latijnse ‘vacatio’ dat staat voor vrij van verplichtingen. De vakantietijd is dus een periode waarin een persoon zijn gewoonlijke
10-11 april 2022 Preek voor 2de Paaszondag door Jaar C 2022 Een klein groepje radeloze en bange mannen, dat zijn de apostelen na de kruisiging en de dood van Jezus.