01 september

Beste medegelovigen

Maandag beginnen de scholen weer. En tegen het einde vakantie geldt dat bekende dubbel gevoel: van de ene kant zullen we het missen, die vrijheid, dat niets hoeven te doen, of leven zoals het uitkomt, en van de andere kant- moeten we dan op tijd naar bed en weer in het ritme zien te komen- we zijn eraan toe om de draad weer op te pakken, om weer te gaan leren of werken, met alle structuren en regelmaat die er nu eenmaal bij horen .  Het eerste dat maandag in de klas gebeurt is het maken van duidelijke afspraken.

En daarmee zitten we ook meteen midden in de evangelie tekst. Hoe omgaan met regels en wetten? En meer nog: hoe verhouden zich die regeltjes ten opzicht van wat ons hart ? Moeilijk ! We zullen daar nooit helemaal uit kunnen komen, want een wet zonder bezieling is onmenselijk en hard, harteloos, maar een hart zonder kader of wet is stuurloos en brengt je tot losbandigheid.

Mensen kunnen niet zonder wetten of rituelen. Ze komen voor in heel ons leven. Voor ons, christenen, beginnen ze wanneer we gedoopt worden. En het is maar het begin, wat we moeten als peuter leren zitten als we eten, mooi in het rijtje staan op de speelplaats, op een stoeltje zitten in de klas, ons vingertje opsteken als we iets willen zeggen of vragen, en je kunt eindeloos doorgaan met zulke regeltjes die stuk voor stuk rituelen zijn, en waartoe ook ons huwelijk, werken, opvoeden enzovoort behoren, tot sterven en begraven worden toe.

Het is in dat verband dat Jezus zwaar in botsing komt met enkele farizeeën en schriftgeleerden. Ze verwijten Hem dat zijn apostelen hun handen niet wassen als ze eten. Daarmee gaan ze in tegen de overlevering van de voorvaderen, dit is hun verwijt.

En dat hadden ze net niet moeten zeggen, want op basis daarvan verwijt Jezus hen op zijn beurt en in volle hevigheid dat hun geloof niets meer is dan leven volgens de wetten van Mozes. Wetten die dus niet van God, maar van een mens komen. Wetten die voorschrijven hoe proper je moet zijn, wat je mag eten en drinken, waar je het eten moet klaarmaken, en meer van die 248 geboden en 365 verboden die het jodendom rijk is. Alleen wie daarnaar leeft, is een goede jood volgens veel farizeeën en schriftgeleerden. Zijzelf leven maniakaal volgens die wetten, en ze eisen dat ook van anderen.

Daar reageert Jezus dus heftig tegen, want Gods geboden zijn geen wetten van moeten en niet mogen, maar van beter en gelukkiger maken. En eigenlijk kent God maar één gebod, en dat is liefde en vrede voor alle mensen. Het is dus niet verwonderlijk dat Mozes in de eerste lezing zegt dat Gods voorschriften  volmaakt zijn. En volmaakt zijn niet de mensen die heel fanatiek volgens al die geboden en verboden van Mozes leven, want dat zijn puur menselijke rituelen die niets met God en met hun medemensen te maken hebben.

Zoals altijd moeten we ons afvragen waar wij staan. Zou Jezus ook ons verwijten dat we alleen maar rituelen onderhouden? Dat ons geloof niets meer is dan elke week naar de mis gaan, een kaarsje branden, een kruisje dragen aan een kettinkje, een Christoffelbeeldje in de auto hebben liggen, misschien zelfs eens op bedevaart gaan? Maar als dat ons geloof is, steunt het op niets anders dan op uiterlijke rituelen, en die hebben niets te maken met Gods enige wet van liefde en vrede voor onszelf en voor onze medemensen. God wil alleen dat we Hem op die weg volgen, niet op de weg van uiterlijke tekentjes.

Zusters en broeders, we moeten echt oppassen dat we geen schijnchristenen zijn, want als we zo zijn, denken we alleen maar dat we goede christenen zijn. Maar we zijn het dan niet, want we gaan niet verder dan uiterlijke rituelen. Jezus is daar op het einde van het evangelie keihard in. ‘Niets wat van buitenaf in de mens komt, kan hem onrein maken, maar wat van binnen uit de mens komt maakt hem onrein, want dat komt uit zijn hart’, zegt Hij. En Hij somt een reeks van die onreine dingen op: slechte gedachten, verboden seks, moord, belediging, trot en domheid en meer van die dingen die bijna dagelijkse kost zijn in het leven van mensen die zich niets van Gods enige wet van liefde en vrede aantrekken. We zien in Gaza en  Oekraïne waar dit toe leidt. Laten we ons dus eerlijk inspannen om geen schijnchristenen van uiterlijke rituelen te zijn, maar christenen die die naam echt verdienen., omdat we maar volgens één wet leven, en dat is de wet van liefde en vrede voor alle mensen. Amen.

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
Nieuwsbrief OKRA
31 e zondag: 7-8 november... Vertrouwen op God In de lezingen staan vandaag twee weduwen centraal, twee vrouwen die vanwege hun armoede en isolement aan de rand van de maatschappij leven. Zij
16 aug. 2020 Beste mensen, De lezingen van vandaag lijken uit een hedendaagse kwaliteitskrant geknipt te zijn. Kan het actueler? Zowel de 1° als de 2° lezing heeft het over
16-17 juli 2016 Het is u zeker opgevallen dat beide lezingen te maken hebben met gastvrijheid. Gastvrijheid is al vanaf de oudheid een deugd die diende beoefend te worden en
13-14 augustus 2016 Vorige week sprak Jezus over waakzaamheid. Leef in het heden en houd de lampen brandend. Zie wat er om je heen gebeurt en heb oog voor de
25-26 september 2020 Beste christenen van Antwerpen In de naam van Jezus Christus doe ik hier een oproep. Liefde geeft moed en wij streven allemaal naar geluk, en eensgezindheid; we
13-14 februari 2016 Beste medeparochianen, Een tijdje geleden las ik in de krant iets dat me wel raakte. Het ging over Yao Kouassi Gervais, of beter gezegd Gervinho – want
9-10 januari 2016 Zondag 10 januari 2016 Jezus gaat zich laten dopen. Lc3,15-16.21-22 Als wij horen spreken over een doopsel zien we waarschijnlijk in onze verbeelding een babytje op de
startviering 18 september... Beste medeparochianen, Ja voor onze start hebben wij met de liturgische werkgroep gekozen om dit jaar het thema “ bouwen” te nemen. We vonden het heel toepasselijk