25 augustus

Zondag 25/8/2024    Tot wie zouden we gaan ?                          Joz 24,1…   Jo 6,60-69

In de evangelielezingen van vandaag en vorige zondagen gaat het er heftig aan toe.  Vele van Jezus ’luisteraars vinden het al te gortig wat hij hun voorhoudt.  Dat ze zijn bloed moeten drinken en zijn vlees eten, dat moet hen heel erg in de oren klinken.  Vorige zondag heeft Patrick ons nogmaals uitgelegd waarom Joden absoluut geen bloed mogen drinken, waarom vlees koosjer gemaakt moet worden…dat is gezuiverd van alle bloed,  vooraleer het mag gegeten worden. Immers, bloed is de zetel van het leven en alleen God mag over het leven beschikken.  We begrijpen dat vele Joden niet langer naar Jezus wilden luisteren. 

Maar heeft Jezus de mensen werkelijk zo toegesproken en geprovoceerd?  Nee, zeer waarschijnlijk niet! Om deze teksten goed te lezen hebben we de juiste leessleutel nodig.  Daarmee bedoel ik het volgende.  Telkens weer lezen we dat de oudtestamentische profeten zouden gezegd hebben:’ Dit zegt de Heer, de God van Israël, keer je af van de afgoden van je voorvaderen, enzovoort’.  Ook vandaag trouwens begon Jozue de eerste lezing op die manier.  Maar wij begrijpen nu wel dat niet Jahweh dat zegt maar dat Jozue zijn eigen overtuiging uitspreekt dat Jahweh zo denkt.  Met andere woorden, Jozue legt zijn eigen woorden om zo te zeggen in de van Jhwh.  Hetzelfde gebeurt ook hier in dit evangelie volgens Johannes.  De bescheiden Jezus heeft ondanks diep besef van zijn zending toch nooit over zichzelf gezegd: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven.’  Maar de evangelist Johannes en diens gemeente zijn in hun gesprekken en meditaties tot het inzicht gekomen: die Jezus wijst ons echt de ware weg ten leven.  En dat inzicht leggen zij Jezus in de mond.

Door zijn afscheidsmaal met hen te vieren heeft Jezus uitgedrukt hoezeer hij met hen verbonden wil blijven, met lijf en leden, door de dood heen.  Met die gezamenlijke maaltijd gaf hij zichzelf.  Niet Jezus maar Joannes maakt die uitspraak aanschouwelijk met de beeldspraak: mijn leven, mijn vlees en bloed.  Wij hebben geen donkere bril van ongeloof nodig maar een ander belichting, een leessleutel of met een modern woord: een vertaalprogramma.  Zodat we beseffen hoezeer Jezus met ons verbonden wil zijn en blijven.

En doorheen alle moedeloosheid en verwarring van onze tijd, zonder triomfalisme maar met vertrouwen mogen wij bidden zoals Petrus:’ Heer, tot wie zouden we gaan?

Gij hebt woorden van eeuwig leven.’

Herman.paulussen@hotmail.com

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
3 januari 2016 Overweging Jes 60,1-6 Mt 2,1-12 Deze week vieren we het feest van Epifanie. Epifanie komt van Epifania, een Grieks woord dat ‘verschijning’ betekent. Gods verschijning in Jezus
26-27 maart 2022 De vreugde van het thuis komen                                                    27/03/2022                                  De rode draad doorheen de twee lezingen van vandaag is de vreugde van het terug thuis komen. De eerste lezing
kapellen
16 aug. 2020 Beste mensen, De lezingen van vandaag lijken uit een hedendaagse kwaliteitskrant geknipt te zijn. Kan het actueler? Zowel de 1° als de 2° lezing heeft het over
08-09 aug.2020 Een zachte bries, een uitgestoken hand 10/08/2020 Daar zitten ze dan in hun boot: de apostelen – met Petrus aan het roer – op weg naar de
Nieuwsbrief OKRA
27-28 nov 2021 HEILIGE GEESTPAROCHIE HOMILIE Tussen angst en hoop 28/11/2021 Elk jaar voedt de advent onze hoop en ons vertrouwen Want de Advent is een tijd vol van blijde
13-14 augustus Beste medegelovigen, Zoals zo dikwijls hoorden we lezingen die in onze tijd gesitueerd kunnen worden. In de eerste lezing wordt Jeremia door zijn tegenstanders in een vervallen
26-27 febr.2022 Beste medegelovigen, Het lijkt vandaag wel de dag van de spreekwoorden en de zegswijzen. Het begint al in de eerste lezing. ‘Aan de vruchten van de boom
bijbels leerhuis Bij Markus op zoek naar de Jezus van toen. je kan mee op stap in een van deze twee groepen: op 13.30uur op Maandag : 19 september