08-09 aug.2020

Een zachte bries, een uitgestoken hand 10/08/2020

Daar zitten ze dan in hun boot: de apostelen – met Petrus aan het roer – op weg naar de overkant, midden in de nacht, wind tegen. Een ferme wind die de golven hoog opjaagt. Ook al zijn de meeste van hen beroepsvissers, toch slaat de schrik hen om het hart. De radeloosheid vertroebelt hun blik: vanuit het duister komt Jezus naar hen toe… maar ze herkennen Hem niet. Ze menen een spook te zien.
Zulke dingen kunnen gebeuren als men kapot zit van angst. Angstige mensen zien soms dingen die er niet zijn. Sommigen kunnen het alleen nog maar uitschreeuwen. Zoals die paniekerige leerlingen, in dat bootje, midden in de nacht.
Anderen , zoals Elia in de eerste lezing, gaan zich verstoppen in een grot waar ze het liefst stilletjes zouden willen doodgaan. Hij kon de pesterijen en de tegenkanting, die hij als profeet moest doorstaan, niet langer aan.
Beste mensen, ook in ons eigen leven worden we vroeg of laat geconfronteerd met tegenwind en hoge golven. Een telefoontje van de dokter met de boodschap dat het resultaat van het medisch onderzoek nog weinig hoop laat, een echtscheiding, een ontslag, het overlijden van een dierbare, allemaal gebeurtenissen die ons leven compleet overhoop kunnen halen, die onze zogezegde zekerheden in één klap kunnen doen wankelen.
Wat moet je zeggen tegen mensen in hoge nood? Aan grote woorden of mooie theorieën hebben ze in zulke momenten weinig of geen boodschap. Wat ze nodig hebben is houvast: iemand die hen geruststelt, iemand op wie ze kunnen vertrouwen, bij wie ze altijd mogen aankloppen
In ons evangelieverhaal biedt Jezus die geborgenheid aan met heel simpele woorden: “Rustig maar. Ik ben het. Wees niet bang”. Iets dergelijks ook in onze eerste lezing. Daar zegt God: “Kom naar buiten, Elia, kom uit je grot. Ik ben er, Ik kom naar je toe”. Elia herkent God in de eenvoud van een zachte bries die hem beroert. Zijn angst smelt weg voor de veiligheid van Gods nabijheid.
Als je weet wie de ander voor je is en wat je aan hem/haar hebt, dan kan je dat geruststellen en hoef je niet meer bang te zijn. Meer zelfs, het kan je nieuwe moed geven.
Dat is er ook wat er met Petrus gebeurt. Zolang Petrus op zichzelf betrokken is, zolang voelt Hij zich ten ondergaan. Wanneer hij zich terug op Jezus concentreert, ervaart hij de kracht die hem boven water houdt.
Misschien kunnen we ons spiegelen aan de houding van Petrus. Wanneer we ten einde raad zijn, de stap durven zetten naar Jezus die ons de hand zal reiken en vasthouden. En op onze beurt moeten wij ook zelf een steun proberen te zijn voor andere mensen die het moeilijk hebben en de kracht ontberen om de stormen van het leven te trotseren.

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
11-12 juni 2016 11° zondag 12/06/2016 In de eerste lezing stelt Paulus de zaken meteen zeer scherp en duidelijk. “Wij weten”, schijft hij, “dat de mens niet gerechtvaardigd wordt door
09-10 juli 2016 Beste medegelovigen In de eerste lezing uit het Oude Testament hoorden we hoe Mozes het Joodse volk oproept om de voorschriften en de wetten te onderhouden en
05 mei 2016 komt later.
18-19 juni 2016 Beste Medegelovigen, Stel je eens even voor. Je ziet iemand , die aan het bidden is…en je komt er voorbij en die mens vraagt je…wat denken de
28e zondag: Preek 10-11 o... Overweging. “Wat moet ik doen om het eeuwig leven te verwerven?” Een onbekende man stelt deze vraag aan Jezus. Jezus vraagt daarop of hij de geboden kent,
preek 13-14 juni 2020 Mt. 9,36-10,8 en Ex 19,2-6b Geroepen om Apostel te zijn in onze Coronatijd Het evangelie houdt een oproep in die ook vandaag zijn zin. Jezus heeft,zijn vrienden
3 januari 2016 Overweging Jes 60,1-6 Mt 2,1-12 Deze week vieren we het feest van Epifanie. Epifanie komt van Epifania, een Grieks woord dat ‘verschijning’ betekent. Gods verschijning in Jezus
19-20 febr. 20         Bemin uw vijanden, wat wil dat zeggen anno 2022         Lucas 6,27-38 “Bemin uw vijanden, doet wel aan die u haten…” “Als iemand u op de ene
29-30 jan. Accepteren  wij de Blijde Boodschap?                                             30/01/2022 Het pad van een profeet loopt zelden over rozen. Profeten ondervinden tegenstand, ze zijn tegendraads  in hun boodschap. Zij praten de
Bijbels Leerhuis We hopen onze zoektocht naar Jezus van Nazareth verder te zetten op woensdagavonden. Marcus blijft onze gids. Data: op woensdag 16 september 2020, 21 oktober 2020, 18