18-19 juni 2016

Beste Medegelovigen,
Stel je eens even voor. Je ziet iemand , die aan het bidden is…en je komt er voorbij en die mens vraagt je…wat denken de mensen over mij?… We zouden toch verwonderd opkijken. Wie weet welke gedachten er allemaal in ons zouden opkomen.

Maar eigenlijk lezen we dit wel vandaag in het evangelie. Wie zegge wij dat Jezus is?
Als ik het u op de man af zou vragen, kunt u natuurlijk het antwoord van Petrus herhalen. Dan zegt u dat Jezus de echte messias was die ‘alles heeft vervuld’, en dat er na hem geen meer moest verwacht worden. Maar met dit joodse begrip ‘messias’ schieten wij niet veel op. We hebben andere woorden en begrippen nodig om te zeggen wat Jezus voor ons betekent.*
Marcus gaf aan zijn evangelie de titel ‘evangelie van Jezus Christus, de zoon van God’. Ook ‘zoon van God’ is een begrip dat uit de joodse bijbel komt. Adam wordt zo genoemd, en ook koningen krijgen die titel. Maar de christelijke traditie waarin we opgegroeid zijn heeft ons geleerd er de sterkst mogelijke betekenis aan te geven.
Als we Kerstmis vieren, spreken we van de ‘menswording van God’. Kunnen we dan zo ver gaan dat we zeggen: Jezus is God? Jezus was de persoonlijke, menselijke manifestatie van God. In de evangelies zien we hem naar voren treden als het menselijk gelaat van God. Maar hij bleef mens. Hij was geen pseudo-mens, God vermomd in een mensengestalte. Hij had geen goddelijke maar menselijke hersenen. Het is trouwens maar omdat Jezus waarachtig mens was dat we hem kunnen navolgen.
Hij is, zo geloven we, totaal uniek omdat hij de kwetsbare en weerloze liefde van God heeft uitgebeeld in levende lijve tot op het kruis.
Hij heeft getoond dat God zo sterk en zo zwak wil zijn als liefde is. Zijn visie op God als Abba: lieve Vader, een meelevende, nabije en meelijdende God die ons draagt tot over de dood, is een bron van innerlijke kracht. Via deze Jezus de Christus en ‘zoon van God’ doet God een appèl op ons allen. Opdat wij zouden gelijken op hem die zozeer op God gelijkt.
Je kruis dragen, wat wil dat zeggen? Het houdt in elk geval in aanvaarden dat je maar een mens bent, deze mens, met eigen beperkingen en grenzen, en daar alle consequenties van dragen. Je moet je kruis niet gaan zoeken, je krijgt het opgelegd door de levensomstandigheden – mislukkingen en tegenslagen, pijn en ziekte – en door andere mensen die voor jou een kruisigende last zijn, die je op veel manieren verwonden. Maar het betekent ook dat je naam geschreven staat in de hand van God. Als je erop vertrouwt dat je door God wordt aanvaard met alles wat je bent, met wat je kunt en niet kunt, dan kun je de kracht vinden om jezelf te aanvaarden, hoe vreemd je jezelf soms ook vindt. En je durft dan ook de ander, de vreemde of de heel nabije, die toch zo verschillend is en soms voor jou een kruis, te aanvaarden. Dan kun je ook samen de weg gaan, ieder getekend door zijn of haar eigen kruis. Je volgt Jezus ook hierin na, dat je erop vertrouwt dat je het leven wint door het te verliezen.

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
27-28 nov 2021 HEILIGE GEESTPAROCHIE HOMILIE Tussen angst en hoop 28/11/2021 Elk jaar voedt de advent onze hoop en ons vertrouwen Want de Advent is een tijd vol van blijde
26-27 maart 2016 Beste medegelovigen, Het is deze keer wel heel moeilijk om het paasgevoel, de vreugde het lentegevoel, om het daarover te hebben. De terreuraanslagen van dinsdag en juist
02-03 september 22 zondag door het jaar A Beste medegelovigen, ‘Wie mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen en zijn kruis opnemen.’ Zusters en broeders, het zijn niet direct
Kerstviering 25 december Kerst 2015. Zusters en Broeders , Het is weer kerst. Kerst annoo 2015. En nog steeds vieren wij de geboorte van onze Redder. De geboorte van een
10-11 oktober 2020 Vooraf Vandaag laat ik, Patrick Van der Straten, mijn preek brengen door een ander. Ik vertoef in een omgeving waar nog wat mensen verblijven maar niet bij
15 aug. 2020 Beste medegelovigen, 15 aug 2020 Misschien denken jullie zoals ik bij de eerste lezing: Wat is dat allemaal? Wat hebben we nu aan een spookverhaal over een
27 december: Heilige Fami... Lc 2,41-52 1Sam , 20-28 Het liturgisch kalender noemt deze zondag: “Feest van de Heilige Familie, Jezus, Maria en Jozef.” Daarbij worden de broers en zussen van
Bijbels Leerhuis We hopen onze zoektocht naar Jezus van Nazareth verder te zetten op woensdagavonden. Marcus blijft onze gids. Data: op woensdag 16 september 2020, 21 oktober 2020, 18
5-6 maart 2022 Beide schriftlezingen lijken wel in een vreemde wereld en een verre tijd thuis te horen. Vooreerst het evangelie: bij Marcus stond er heel beknopt dat Jezus zich
16-17 september 24 zondag door het jaar   A                                                       16-17 september 2023 Beide schriftlezingen beklemtonen nadrukkelijk dezelfde waarheid: wij kunnen maar vergeving ontvangen als we zelf ook vergeving willen schenken.