25 augustus

Zondag 25/8/2024    Tot wie zouden we gaan ?                          Joz 24,1…   Jo 6,60-69

In de evangelielezingen van vandaag en vorige zondagen gaat het er heftig aan toe.  Vele van Jezus ’luisteraars vinden het al te gortig wat hij hun voorhoudt.  Dat ze zijn bloed moeten drinken en zijn vlees eten, dat moet hen heel erg in de oren klinken.  Vorige zondag heeft Patrick ons nogmaals uitgelegd waarom Joden absoluut geen bloed mogen drinken, waarom vlees koosjer gemaakt moet worden…dat is gezuiverd van alle bloed,  vooraleer het mag gegeten worden. Immers, bloed is de zetel van het leven en alleen God mag over het leven beschikken.  We begrijpen dat vele Joden niet langer naar Jezus wilden luisteren. 

Maar heeft Jezus de mensen werkelijk zo toegesproken en geprovoceerd?  Nee, zeer waarschijnlijk niet! Om deze teksten goed te lezen hebben we de juiste leessleutel nodig.  Daarmee bedoel ik het volgende.  Telkens weer lezen we dat de oudtestamentische profeten zouden gezegd hebben:’ Dit zegt de Heer, de God van Israël, keer je af van de afgoden van je voorvaderen, enzovoort’.  Ook vandaag trouwens begon Jozue de eerste lezing op die manier.  Maar wij begrijpen nu wel dat niet Jahweh dat zegt maar dat Jozue zijn eigen overtuiging uitspreekt dat Jahweh zo denkt.  Met andere woorden, Jozue legt zijn eigen woorden om zo te zeggen in de van Jhwh.  Hetzelfde gebeurt ook hier in dit evangelie volgens Johannes.  De bescheiden Jezus heeft ondanks diep besef van zijn zending toch nooit over zichzelf gezegd: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven.’  Maar de evangelist Johannes en diens gemeente zijn in hun gesprekken en meditaties tot het inzicht gekomen: die Jezus wijst ons echt de ware weg ten leven.  En dat inzicht leggen zij Jezus in de mond.

Door zijn afscheidsmaal met hen te vieren heeft Jezus uitgedrukt hoezeer hij met hen verbonden wil blijven, met lijf en leden, door de dood heen.  Met die gezamenlijke maaltijd gaf hij zichzelf.  Niet Jezus maar Joannes maakt die uitspraak aanschouwelijk met de beeldspraak: mijn leven, mijn vlees en bloed.  Wij hebben geen donkere bril van ongeloof nodig maar een ander belichting, een leessleutel of met een modern woord: een vertaalprogramma.  Zodat we beseffen hoezeer Jezus met ons verbonden wil zijn en blijven.

En doorheen alle moedeloosheid en verwarring van onze tijd, zonder triomfalisme maar met vertrouwen mogen wij bidden zoals Petrus:’ Heer, tot wie zouden we gaan?

Gij hebt woorden van eeuwig leven.’

Herman.paulussen@hotmail.com

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
6-7 augustus 2022 “waakzaam blijven” In de eerste lezing hoorden we een meditatie op het boek Exodus. We lezen dat aan het Joodse volk in ballingschap in Egypte, van tevoren
3-4 oktober 2020 Moord in de wijngaard 04/10/2020 Twee lezingen, twee verhalen over een wijnbouwer die niet oogst wat hij op basis van zijn investering zou mogen verwachten. De wijngaard
02-03 september 22 zondag door het jaar A Beste medegelovigen, ‘Wie mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen en zijn kruis opnemen.’ Zusters en broeders, het zijn niet direct
28-29 mei 2016 Beste medegelovigen Het verhaal van de honderdman in Kafarnaüm, dat we vandaag uit het evangelie van Lucas mochten beluisteren is een vreemd voorbeeld van geloof. Net omdat
16 aug. 2020 Beste mensen, De lezingen van vandaag lijken uit een hedendaagse kwaliteitskrant geknipt te zijn. Kan het actueler? Zowel de 1° als de 2° lezing heeft het over
9-10 januari 2016 Zondag 10 januari 2016 Jezus gaat zich laten dopen. Lc3,15-16.21-22 Als wij horen spreken over een doopsel zien we waarschijnlijk in onze verbeelding een babytje op de
Startviering 20 september
09-10 september 23 zondag door het jaar A                                                   9-10 sept 2023 Beste medegelovigen, Vermanen, berispen, verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van je naaste: dat is het onderwerp van de lezingen
26-27 maart 2016 Beste medegelovigen, Het is deze keer wel heel moeilijk om het paasgevoel, de vreugde het lentegevoel, om het daarover te hebben. De terreuraanslagen van dinsdag en juist
05 mei 2016 komt later.