8-9 jan 2022

Zondag 9 januari 2022 Jezus laat zich dopen. Jes 42, 1-4, 6-7 Lc3, 15-16.21-22

Sinds ik hier in de parochie dienst doe heb ik al heel wat kinderen mogen dopen, dikwijls babytjes, soms ook groteren die al op hun eigen voetjes staan. Het is doorgaans een blij gebeuren, een familiebijeenkomst, ook voor neefjes en nichtjes die samen zullen opgroeien.
Met de ouders hebben we vooraf nagedacht over de vraag: ‘ Waarom willen we ons kind laten
dopen ?’ Is het alleen om een mooie traditie in stand te houden, omdat we zelf tevreden zijn over onze eigen opvoeding? Of is het ook vanuit een meer persoonlijk doorleefde overtuiging ?

Onze vieringen verschillen nogal wat van Jezus’ doopsel dat we vandaag herdenken. Hij ging immers zelf als jong-volwassene heel bewust naar Johannes de doper. En dat roept vragen op.

Wat ging Jezus daar zoeken? De religieuze beleving van zijn geloofsgenoten speelde zich toch vooraf af in de synagoge en bij de tempel van Jeruzalem waar ze offers brachten om hun wetsovertredingen goed te maken. Maar vele mensen lieten het daar niet bij en trokken naar de ascetische profeet Johannes in de woestijn. Was Jezus dan één van de vele die op zoek waar naar méér? Een godzoeker? Blijkbaar wel!

Een andere vraag: de mensen lieten zich dopen terwijl ze hun zonden beleden. Betekent dit dan dat ook Jezus zich van persoonlijke zonden bewust was? Mogen we zijn menselijkheid zo ver doordenken ? Of was het veeleer omdat hij zich als mens mee verantwoordelijk voelde voor het kwaad in de wereld en dat solidair mee op zich wilde nemen?

Hoe dan ook, Jezus heeft zich door Johannes laten dopen. Zoals je kan lezen bij Lukas en vooral bij Mattheüs zitten zijn volgelingen soms wat verveeld met die schijnbare omkering van rangorde… Maar voor Jezus zelf zal dat geen zorg geweest zijn.

Maar dan overkomt hem het alles vervullend visioen van Gods genade, vredig als het neerstrijken van een duif. Lukas die graag aanschouwelijk vertelt schrijft zelfs dat die duif ‘in lichamelijke gedaante’ neerdaalt.

In de loop van onze levensjaren, de uwe en de mijne, zijn wij geëvolueerd in onze manier van denken over het doopsel. Vroeger leek het een soort tovermiddel dat een onschuldig borelingske moest bevrijden van de dodelijke last van de erfzonde. Nu beleven we het als de opname van dit kind in onze gemeenschap rond Jezus. Wij, ouders, peter en meter en alle aanwezigen, wij engageren ons om dit kind in vertrouwdheid met de weg van Jezus te laten opgroeien. Hij, Jezus, gaat ons voor!

Herman.paulussen@hotmail.com 03/257.27.49

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
2-3 april 2022 Jezus heeft ons geen geschriften nagelaten. Het mooie en zeer menselijk verhaal over hem dat we nu bespreken ontbreekt in de oudste handschriften. Pas na een paar
6-7 augustus 2016 “Blijf waakzaam en trouw” Bij de voorbereiding van deze preek las ik dat de grote Russische schrijver Leo Tolstoj, die een diep religieus bewogen man was, ooit
28-29 mei 2016 Beste medegelovigen Het verhaal van de honderdman in Kafarnaüm, dat we vandaag uit het evangelie van Lucas mochten beluisteren is een vreemd voorbeeld van geloof. Net omdat
25-26 juli 2020 Beste medegelovigen Vorige week vertelde Jezus drie parabels over het Rijk der hemelen, vandaag voegt Hij er drie aan toe: de parabel van de verborgen schat, van
15 aug. 2020 Beste medegelovigen, 15 aug 2020 Misschien denken jullie zoals ik bij de eerste lezing: Wat is dat allemaal? Wat hebben we nu aan een spookverhaal over een
leden van het Parochietea... Adeel Mahzar pastoor 0478 51 10 97 Herman Paulussen sj. 03 257 27 49 Anne Willocx-Michielsen,  gsm 0476 24 54 01 Paul Bats 03 230 77 44
10-11 oktober 2020 Vooraf Vandaag laat ik, Patrick Van der Straten, mijn preek brengen door een ander. Ik vertoef in een omgeving waar nog wat mensen verblijven maar niet bij
13-14 februari 2016 Beste medeparochianen, Een tijdje geleden las ik in de krant iets dat me wel raakte. Het ging over Yao Kouassi Gervais, of beter gezegd Gervinho – want
20-21 februari Jezus gaat de berg op met 3 leerlingen, 3 vrienden; Petrus-Johannes-Jakobus. Hij gaat de berg op om te bidden, om alleen te zijn. En dan plots lijkt
Startviering 20 september