20-21 februari

Jezus gaat de berg op met 3 leerlingen, 3 vrienden; Petrus-Johannes-Jakobus. Hij gaat de berg op om te bidden, om alleen te zijn.
En dan plots lijkt het alsof alle spotlights gericht worden op Hem. Zijn kleren worden verblindend wit, stralend wit, witter dan wit, … het lijkt wel reclame voor een waspoeder!
Hij wordt in de spotlights gezet op de top van de berg. Hij wordt zoals alle popgroepen, zangers en zangeressen op het podium gezet en fel verlicht. Jezus wordt als een belangrijk iemand aanzien, mensen kijken naar Hem op. Men staat in bewondering voor Hem en zetten Hem daarom op het podium.
En Jezus staat daar niet alleen, Elia en Mozes zijn daar ook. Twee grote figuren uit het oude testament, uit de periode voor Jezus.
– Mozes die zijn volk uit de woestijn heeft geleid en de 10 geboden heeft ontvangen.
– Elia, één van de grote profeten die al lang aankondigden dat Jezus ging komen.
De leerlingen die met Jezus op de berg Tabor zijn geklommen willen er blijven en er tenten bouwen … ze willen deze plaats tot een heilige plaats maken en een tent opzetten voor Mozes, Elia en Jezus. (een tent in die tijd betekende een soort kapel, kerk, een plaats waar ze konden bidden). Zo belangrijk vonden ze deze gebeurtenis.
En dan plots uit het niets … uit een wolk aan de hemel … klonk een stem die zegt: “Dit is mijn geliefde zoon, luister naar Hem.” … Het is God die spreekt tot de leerlingen van Jezus.
Ook in de eerste lezing, bij het verhaal van Abraham, horen we dat God spreekt tot Abraham en dat Hij belooft dat Abraham een groot nageslacht zal krijgen.
In alles wat we gehoord hebben komt God tevoorschijn, Hij spreekt tot ons, Hij vraagt ons te luisteren naar Jezus en Hij belooft ons een groot nageslacht, een grote familie.
Wel beste vormelingen, gisteren kwamen we samen voor de catechese en luisterden we naar het bizon-verhaal over de jongen die een naam kreeg. We spraken ook over vandaag, over jullie naamopgave. Jullie maakten een hand uit klei met jullie naam erin en maakten een perkamentje waarin jullie vragen om gevormd te worden.
Vandaag spreken jullie jullie naam uit, hier vooraan aan het altaar. Er worden spotlights op jullie gericht en jullie kunnen aan iedereen hier aanwezig vertellen waarom jullie jullie vormsel willen doen. Door jullie vormsel te doen zullen jullie deel uitmaken van het grote nageslacht van Abraham.
Het zal geen stem uit een wolk zijn die zegt dat jullie naar Jezus moeten luisteren, maar het zullen jullie zijn die aan ons zeggen ‘luister eens wat ik te vertellen heb’.
Het is dan ook aan ons allen hier aanwezig een opdracht op te luisteren naar deze kandidaat vormelingen, te horen wat ze hier vooraan komen vertellen.
Het is aan jullie kandidaat vormelingen de opdracht om iemand te worden waarnaar opgekeken kan worden. Waar mensen bewondering voor hebben.

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
05-06 febr. Blijkbaar waren er onder de christenen van Korinthe sommigen die niet geloofden in de opstanding van de doden.  Nu kunnen we terecht bezwaren hebben tegen termen als
preek 13-14 juni 2020 Mt. 9,36-10,8 en Ex 19,2-6b Geroepen om Apostel te zijn in onze Coronatijd Het evangelie houdt een oproep in die ook vandaag zijn zin. Jezus heeft,zijn vrienden
Preek 27-28 juni 2020 Wie u opneemt neemt mij op Mt 10,37-42 2Kon 4,8-16a Lieve mensen, Gewoonlijk spreek ik jullie aan als ’ Beste medegelovigen’ maar vandaag voel ik met wat
19-20 febr. 20         Bemin uw vijanden, wat wil dat zeggen anno 2022         Lucas 6,27-38 “Bemin uw vijanden, doet wel aan die u haten…” “Als iemand u op de ene
21-22 mei 2016 Beste medegelovigen , Vandaag geen gemakkelijke lezingen die eigenlijk van ons veel geduld, heel veel geduld vragen. Als moeder van 5 kinderen kreeg ik wel eens de
11-12 juli 2020 Beste medegelovigen, Met de “lockdown” van de voorbij maanden, heb ik heel veel in onze tuin gewerkt. Ik heb genoten van de natuur dank zij de warme
11-12 juni 2016 11° zondag 12/06/2016 In de eerste lezing stelt Paulus de zaken meteen zeer scherp en duidelijk. “Wij weten”, schijft hij, “dat de mens niet gerechtvaardigd wordt door
25-26 juni 2016 Preek van 25 en 26 juni 2016 Beste medeparochianen Het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO) heeft eind vorig schooljaar haar naam gewijzigd in Katholiek Onderwijs
23-24 september 25 e zondag dhj A 2023 Met een groepje kinderen tussen 10 en 12 jaar had ik een boeiend gesprek naar aanleiding van de parabel over de
30-31 januari 2016 Als predikant voel ik mij rechtstreeks aangesproken door deze twee schriftlezingen. – In de eerste is het de bange Jeremia die door Jhwh wordt aangepord om het