20-21 juli 2024

       Rust nu maar wat uit!         Jer23,1-6       Mc 6,30-34

Zoals jullie wel weten organiseren wij tijdens het schooljaar iedere maand een Bijbels Leerhuis.  Met een kleine groep belangstellenden lezen we dan het evangelie van Marcus, in de hoop langs die weg Jezus beter te leren kennen.  Bij Marcus vinden we immers het oudste geschreven ‘Evangelie’, neerslag van zijn gesprekken met Petrus, dè ooggetuige van Jezus’ openbaar leven.

Eén van de leessleutels die we bij deze lectuur hanteren bestaat erin Marcus te vergelijken met de twee andere evangelies, Mattheüs en Lucas.  Men denkt wel eens: aangezien Mattheüs jaren na Marcus schreef er zonder enige twijfel de tekst van Marcus als uitgangspunt heeft genomen zal hij allicht daarbij aanvullingen en verduidelijkingen geven.  Maar dat blijkt toch niet het geval te zijn.  Wel brengt Mattheüs heel veel herschrijvingen aan, namelijk weglatingen, toevoegingen en andere interpretatie.  Het eenvoudigste voorbeeld: hij laat haast alle gevoelsuitingen van Jezus weg, dus dat Jezus ontroerd is of verwonderd of ontstemd enzovoort.  Daarmee maakt hij Jezus meer bovenmenselijk maar tegelijk ook minder menselijk, en voor ons dus ook moeilijker nat te volgen.

Zo bijvoorbeeld in de evangelielezing van daareven. Marcus vertelt daar hoe de apostelen na hun missietocht terug bij Jezus komen en hem verslag uitbrengen over al wat zij gedaan en verkondigd hebben. Maar er is daar zo’n geloop van komende en gaande mensen dat ze zelfs geen tijd hebben om eens rustig te eten.  En dan blijkt Jezus’ bezorgdheid voor hen.  Hij stelt voor: ‘Komen jullie nu maar naar een stillen plek om wat uit te rusten.’  Bij Mattheüs staat er alleen dat jezus voor zichzelf de rust opzoekt.

Aangezien Marcus de oudste tekst si brengt hij ons het dichtst bij de Jezus van toen en verdient hij onze voorkeur.  Mattheüs voegt verder heel veel vermaningen en zelfs bedreigingen toe aan de blijde boodschap die we bij Marcus vinden.

Laten we die vermaningen ter harte nemen maar toch vooral steun en sterkte vinden in het beeld van de goede menselijke Jezus, te midden van ons eigen leven in de grote wereld van vandaag.

Herman.paulussen@hotmail.com          0475403303

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
6-7 augustus 2016 “Blijf waakzaam en trouw” Bij de voorbereiding van deze preek las ik dat de grote Russische schrijver Leo Tolstoj, die een diep religieus bewogen man was, ooit
20-21 februari Jezus gaat de berg op met 3 leerlingen, 3 vrienden; Petrus-Johannes-Jakobus. Hij gaat de berg op om te bidden, om alleen te zijn. En dan plots lijkt
10-11 augustus 2024 Midden in het B-jaar waarin het Marcusevangelie gelezen wordt, is er een inlas van vijf zondagen (de 17de tot en met de 21ste  ), van 21 juli
25-26 juli 2020 Beste medegelovigen Vorige week vertelde Jezus drie parabels over het Rijk der hemelen, vandaag voegt Hij er drie aan toe: de parabel van de verborgen schat, van
Startviering 20 september
28e zondag: Preek 10-11 o... Overweging. “Wat moet ik doen om het eeuwig leven te verwerven?” Een onbekende man stelt deze vraag aan Jezus. Jezus vraagt daarop of hij de geboden kent,
12-13 september 2020 Over vergeven Petrus stelt de vraag hoeveel keren we moeten vergeven. Met die vraag laat hij al aanvoelen dat vergeven niet altijd gemakkelijk is, zeker als het
07-08 mei 2016 Beste medegelovigen, Behoort u ook tot die groep van mensen die niet zo goed slaapt en soms lang, te lang, wakker ligt? Ik hoop van niet maar
30e zondag: 24-25 oktober... Beste Medegelovigen Bij het voorbereiden van deze homilie kwam ik tot de bedenking, dat wij in ons leven ook momenten hebben van blindheid. We zeggen wel eens:
26-27 maart 2016 Beste medegelovigen, Het is deze keer wel heel moeilijk om het paasgevoel, de vreugde het lentegevoel, om het daarover te hebben. De terreuraanslagen van dinsdag en juist