27-28 augustus

Toen ik in het lager onderwijs zat. Eigenlijk was dat een jaar zoals een ander, met vakken als godsdienst, Nederlands, Frans, wiskunde, aardrijkskunde enzovoort.Wat er wel bij was, was wellevendheid, een vak waarin we leerden hoe we op een beschaafde manier moesten eten, hoe we met elkaar moesten omgaan, hoe we ons in de les, op de speelplaats, in de eetzaal, kortom: overal, moesten gedragen. Hoe we niet altijd zelf aan het woord moesten zijn, maar met respect naar elkaar moesten luisteren, en meer van die voorschriften die een gemeenschap leefbaar maken. Die gedragsregels en voorschriften werden trouwens toen niet uitgevonden, maar waren al honderden jaren tevoren in invloedrijke boekjes en boeken verschenen. Zolang streefde men er al naar om beschaafd met elkaar om te gaan.

Aan dat alles moest ik denken toen ik het evangelie las. Daarin zegt Jezus hoe men zich bij een uitnodiging op een feest moet gedragen. Misschien lijkt het merkwaardig dat Hij zo’n tafelgedrag beklemtoont, maar het toont aan dat Hij helemaal geen wereldvreemde Messias was die alleen aan geloof en vroomheid kon denken. Zo was Jezus helemaal niet, en zo is dus ook het christendom niet. God is immers niet veraf, Hij leeft midden onder ons, en Hij vraagt ons in alles wat we doen en denken mee te werken aan de droom van zijn schepping, en dat is een Koninkrijk van liefde en vrede.

Wie in dat Koninkrijk van God naar de beste plaats zoekt, moet die dus niet zoeken in eer en aanzien, maar in nederigheid en bescheidenheid, want wie wil scoren in de ogen van God moet dienaar zijn van allen. Het gaat God immers niet om rijkdom, om afkomst, om dure titels en hoge betrekkingen, maar om liefde, om dienstbaarheid. Juist de mens die niet belangrijk is in de wereld staat bij Hem in hoog aanzien. ‘Als ge een gastmaal geeft, nodig dan armen, gebrekkigen, kreupelen en blinden uit, want zij kunnen u dat niet vergelden,’ zegt Jezus in dat verband. Die mensen kunnen u immers niet uitnodigen om u te vergoeden, juist omdat ze arm, gebrekkig, kreupel of blind zijn.

En zo zien we dat het Koninkrijk van God de omgekeerde wereld is. Of anders gezegd: onze wereld is de omgekeerde wereld van Gods Koninkrijk, want hij is pal het tegenovergestelde van wat God bij zijn schepping heeft gewild. Die tegenstelling wil Jezus veranderen. Hij wil de wereld van ieder voor zich, van onverschilligheid, van eigenbelang weer in de juiste richting doen wentelen, in de richting van Gods droom bij de schepping. Een wereld van liefde, van vrede, van broederlijkheid, van barmhartigheid. ‘Zalig de armen van geest’, zegt Hij, en daarmee prijst Hij hen die nederig van hart zijn, die zichzelf niet de belangrijkste mens ter wereld vinden, die waar ze ook komen niet de voornaamste plaats opeisen. Wat zou de wereld een hemel op aarde zijn als hij alleen door zulke mensen was bevolkt.

Zusters en broeders, ‘als ge rijk zijt, blijf dan bescheiden’, zegt Jezus Sirach in de eerste lezing. En  in het evangelie zegt Jezus: ‘Al wie zichzelf verheft, zal vernederd worden.’ Wat doen wij in dat opzicht? Zijn wij op zoek naar de beste plaatsen voor onszelf? Vinden wij onszelf het belangrijkste wezen op aarde? En wie nodigen wij uit in ons leven? Alleen maar mensen van wie we een tegenzet verwachten? Of willen wij echt meebouwen aan dat heerlijke Koninkrijk van God? We zingen daar geregeld een prachtig lied over, waarvan het refrein precies aangeeft hoe we dat kunnen doen.  ‘Mens voor de mensen zijn, herder als God, trooster voor groot en klein, zo lief als God’, zingen we. Wat zou het mooi zijn als we dat niet alleen zouden zingen, maar ook zouden doen. Als we dus een even goede herder zouden zijn als God, en even troostend en lief zouden zijn als Hij. Laten we ons daar echt voor inspannen. Amen.

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
Preek 20-21 juni 2020 Wees niet bang. Wees niet bevreesd. Wees dus niet bevreesd.’ Zusters en broeders, drie keer zegt Jezus dat we niet bang moeten zijn, maar we weten dat
11-12 juni 2016 11° zondag 12/06/2016 In de eerste lezing stelt Paulus de zaken meteen zeer scherp en duidelijk. “Wij weten”, schijft hij, “dat de mens niet gerechtvaardigd wordt door
14-15 mei 2016 Pinksteren 2016 Gods geest Hand.2,1-11 Jo 14,15-16.23b-26 Beste medegelovigen, De bekende en lang omstreden theoloog Hans Küng vertelt in zijn memoires over zijn vele oecumenische contacten met
25-26 juli 2020 Beste medegelovigen Vorige week vertelde Jezus drie parabels over het Rijk der hemelen, vandaag voegt Hij er drie aan toe: de parabel van de verborgen schat, van
13-14 augustus 2016 Vorige week sprak Jezus over waakzaamheid. Leef in het heden en houd de lampen brandend. Zie wat er om je heen gebeurt en heb oog voor de
02-03 juli 2016 Beste medegelovigen, Enkele weken geleden overleed in Heverlee Frans Rens, een medebroeder en studiegenoot. Aan hem moest ik denken bij de evangelielezing van daareven. Jarenlang werkte hij
27-28 nov 2021 HEILIGE GEESTPAROCHIE HOMILIE Tussen angst en hoop 28/11/2021 Elk jaar voedt de advent onze hoop en ons vertrouwen Want de Advent is een tijd vol van blijde
09-10 september Vierentwintigste zondag door het jaar 11 september 2016 Beste mensen, Jezus ontvangt tollenaars en zondaars en gaat met hen aan tafel. En daarover morren de farizeeën en
16-17 juli 2022 Het beste deel ?                                  Gen 18, 1-10a     Lc 10, 38-42 Beide schriftlezingen hebben met gastvrijheid te maken maar de sfeer die ze oproepen is wel heel verschillend. 
5-6 september 2020 5-6 september 2020 Mattheus 18,15-20 Paulus Rom 13,8-10 Heb jij je de voorbije weken, maanden, half jaar niet eens de vraag gesteld “ wat zou Jezus hebben