30-31 januari 2016

Als predikant voel ik mij rechtstreeks aangesproken door deze twee schriftlezingen.
– In de eerste is het de bange Jeremia die door Jhwh wordt aangepord om het woord te nemen en om ook een onwelkome boodschap te durven verkondigen.
-Het evangelie gaat over het optreden van Jezus in zijn vaderstad Nazareth. Zoals Markus deze gebeurtenis vertelt, stoot Jezus op het scepticisme van zijn stadsgenoten: waar zou die Jezus, die we hier hebben weten opgroeien en van wie we heel de familie kennen zo’n wijsheid vandaan halen?’ Zij ergeren zich aan hem en hij wordt door hun houding als het ware verlamd.
Bij lukas krijgen we een heel ander verslag van dezelfde feiten. Volgens hem is het Jezus die zijn publiek echt provoceert. Eerst wekt hij hun verwachting met die beloftevolle tekst van Jesaja: ‘De Heer heeft mij gezonden om de blijde boodschap te brengen aan armen, gevangenen, blinden, verdrukten enzovoort.’ Daar vroeg hij nog aan toe:’ Dit woord gaat nu in vervulling’. Alle aanwezigen hopen dus dat hij zeker in zijn vaderstad weldoende en genezend zal optreden zoals hij dat elders al deed. Maar dat blijde vooruitzicht wijst hij af met twee voorbeelden van de profeten Elia en Elisa die niet binnen Israël maar daar buiten mensen gingen helpen. Het resultaat is dat de aanwezigen woedend worden, Jezus buiten gooien en hem zelfs in het ravijn willen storten. Maar Jezus gaat van hen weg.
Hoe is het daar nu echt aan toe gegaan? Dat kunnen we moeilijk precies weten. In de tijd toen Lukas schreef, zo’n 40 à 50 jaar de feiten, waren de eerste christenen al erg vervreemd van hun joodse omgeving en hadden zich al veel meer gekeerd naar de heidense wereld.
Misschien heeft Lukas zich daardoor laten beïnvloeden en die situatie teruggeprojecteerd naar het verleden alsof reeds Jezus zich van zijn eigen volk zou afgekeerd hebben.

Wat daar ook van zij, ik vind dat Jezus’ stadgenoten het heel anders hadden moeten aanpakken. In plaats van afwijzend en agressief te reageren hadden ze beter eerst uitleg gevraagd. Ook in de wereld van vandaag zien we voortdurend hoe mensen elkaar beschuldigen en figuurlijk of letterlijk te lijf gaan in plaats van misverstanden uit tet praten en op te helderen. Zo zouden ze nochtans elkaar vooruithelpen in situaties en met problemen die voor iedereen moeilijk zijn.

En om het nog concreter over u en mij te hebben: als u iets stoort of onduidelijk is in een preek of liturgie, spreek de predikant of de voorganger daarover aan; vraag om uitleg. En indien u zou denken:’ Och, ik weet daar te weinig van, ik ben niet zo geleerd, ik zal maar zwijgen’, spreek er dan zeker over. Zo helpt u ons immers om verstaanbare taal te spreken. En dat willen we toch allemaal. Want terwijl wij geloven en vieren, mogen wij ook trachten te begrijpen, zodat we met nog meer overgave kunnen vieren en geloven.

Herman.paulussen@hotmail.com 03/257.27.49

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
vieringen weekend 11-12-juli 2020 eucharistieviering weekend 18-19 juli 2020 gebedsviering weekend 25-26 juli 2020 eucharistieviering weekend 1-2 aug.2020 eucharistieviering weekend 8-9 aug.2020 eucharistieviering zaterdag 15 aug.2020 eucharistieviering zondag
21-22 mei 2016 Beste medegelovigen , Vandaag geen gemakkelijke lezingen die eigenlijk van ons veel geduld, heel veel geduld vragen. Als moeder van 5 kinderen kreeg ik wel eens de
22-23 jan. 2022/01/22/23 —Lc; 1,1-4 en 4,14-21 en 1 kor 12,12-30 De tweede helft van de voorbije week stond Nederland in rep en roer naar aanleiding van een reportage
17-18 dec.2021 2021-12-18/19 P Van der Straten Lucas 1,39-56 Micha 5,1-4a Twee vrouwen in blijde verwachting ontmoeten elkaar. Wat moet daar allemaal niet verteld zijn? Het verlangen om elkaar
16-17 juli 2016 Het is u zeker opgevallen dat beide lezingen te maken hebben met gastvrijheid. Gastvrijheid is al vanaf de oudheid een deugd die diende beoefend te worden en
23-24 september 25 e zondag dhj A 2023 Met een groepje kinderen tussen 10 en 12 jaar had ik een boeiend gesprek naar aanleiding van de parabel over de
3 januari 2016 Overweging Jes 60,1-6 Mt 2,1-12 Deze week vieren we het feest van Epifanie. Epifanie komt van Epifania, een Grieks woord dat ‘verschijning’ betekent. Gods verschijning in Jezus
23-24-januari Gezalfd om aan armen de Blijde Boodschap te brengen ____24/01/2016 “De Heer heeft mij gezalfd om aan armen de Blijde Boodschap te brengen”. Dit zinnetje stond –
20-21 augustus 2016 Beste medeparochianen Ook meer dan 2000 jaren geleden dachten mensen na over de boodschap van Jezus. En tijdens een van die lange verkondigende tochten, letterlijk in de
27-28 februari 2016 Beste medegelovigen, Waarom gebeurt er zoveel kwaad? Wie is schuldig voor al dat kwaad? Waar heb ik dat verdiend? Hoe dikwijls horen we die vragen niet? Hoe