18-19 juni 2016

Beste Medegelovigen,
Stel je eens even voor. Je ziet iemand , die aan het bidden is…en je komt er voorbij en die mens vraagt je…wat denken de mensen over mij?… We zouden toch verwonderd opkijken. Wie weet welke gedachten er allemaal in ons zouden opkomen.

Maar eigenlijk lezen we dit wel vandaag in het evangelie. Wie zegge wij dat Jezus is?
Als ik het u op de man af zou vragen, kunt u natuurlijk het antwoord van Petrus herhalen. Dan zegt u dat Jezus de echte messias was die ‘alles heeft vervuld’, en dat er na hem geen meer moest verwacht worden. Maar met dit joodse begrip ‘messias’ schieten wij niet veel op. We hebben andere woorden en begrippen nodig om te zeggen wat Jezus voor ons betekent.*
Marcus gaf aan zijn evangelie de titel ‘evangelie van Jezus Christus, de zoon van God’. Ook ‘zoon van God’ is een begrip dat uit de joodse bijbel komt. Adam wordt zo genoemd, en ook koningen krijgen die titel. Maar de christelijke traditie waarin we opgegroeid zijn heeft ons geleerd er de sterkst mogelijke betekenis aan te geven.
Als we Kerstmis vieren, spreken we van de ‘menswording van God’. Kunnen we dan zo ver gaan dat we zeggen: Jezus is God? Jezus was de persoonlijke, menselijke manifestatie van God. In de evangelies zien we hem naar voren treden als het menselijk gelaat van God. Maar hij bleef mens. Hij was geen pseudo-mens, God vermomd in een mensengestalte. Hij had geen goddelijke maar menselijke hersenen. Het is trouwens maar omdat Jezus waarachtig mens was dat we hem kunnen navolgen.
Hij is, zo geloven we, totaal uniek omdat hij de kwetsbare en weerloze liefde van God heeft uitgebeeld in levende lijve tot op het kruis.
Hij heeft getoond dat God zo sterk en zo zwak wil zijn als liefde is. Zijn visie op God als Abba: lieve Vader, een meelevende, nabije en meelijdende God die ons draagt tot over de dood, is een bron van innerlijke kracht. Via deze Jezus de Christus en ‘zoon van God’ doet God een appèl op ons allen. Opdat wij zouden gelijken op hem die zozeer op God gelijkt.
Je kruis dragen, wat wil dat zeggen? Het houdt in elk geval in aanvaarden dat je maar een mens bent, deze mens, met eigen beperkingen en grenzen, en daar alle consequenties van dragen. Je moet je kruis niet gaan zoeken, je krijgt het opgelegd door de levensomstandigheden – mislukkingen en tegenslagen, pijn en ziekte – en door andere mensen die voor jou een kruisigende last zijn, die je op veel manieren verwonden. Maar het betekent ook dat je naam geschreven staat in de hand van God. Als je erop vertrouwt dat je door God wordt aanvaard met alles wat je bent, met wat je kunt en niet kunt, dan kun je de kracht vinden om jezelf te aanvaarden, hoe vreemd je jezelf soms ook vindt. En je durft dan ook de ander, de vreemde of de heel nabije, die toch zo verschillend is en soms voor jou een kruis, te aanvaarden. Dan kun je ook samen de weg gaan, ieder getekend door zijn of haar eigen kruis. Je volgt Jezus ook hierin na, dat je erop vertrouwt dat je het leven wint door het te verliezen.

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
3 januari 2016 Overweging Jes 60,1-6 Mt 2,1-12 Deze week vieren we het feest van Epifanie. Epifanie komt van Epifania, een Grieks woord dat ‘verschijning’ betekent. Gods verschijning in Jezus
27 december: Heilige Fami... Lc 2,41-52 1Sam , 20-28 Het liturgisch kalender noemt deze zondag: “Feest van de Heilige Familie, Jezus, Maria en Jozef.” Daarbij worden de broers en zussen van
6-7 augustus 2016 “Blijf waakzaam en trouw” Bij de voorbereiding van deze preek las ik dat de grote Russische schrijver Leo Tolstoj, die een diep religieus bewogen man was, ooit
startviering 18 september... Beste medeparochianen, Ja voor onze start hebben wij met de liturgische werkgroep gekozen om dit jaar het thema “ bouwen” te nemen. We vonden het heel toepasselijk
21-22 mei 2016 Beste medegelovigen , Vandaag geen gemakkelijke lezingen die eigenlijk van ons veel geduld, heel veel geduld vragen. Als moeder van 5 kinderen kreeg ik wel eens de
17-18 dec.2021 2021-12-18/19 P Van der Straten Lucas 1,39-56 Micha 5,1-4a Twee vrouwen in blijde verwachting ontmoeten elkaar. Wat moet daar allemaal niet verteld zijn? Het verlangen om elkaar
23-24 september 25 e zondag dhj A 2023 Met een groepje kinderen tussen 10 en 12 jaar had ik een boeiend gesprek naar aanleiding van de parabel over de
16-17 juli 2016 Het is u zeker opgevallen dat beide lezingen te maken hebben met gastvrijheid. Gastvrijheid is al vanaf de oudheid een deugd die diende beoefend te worden en
26 e zondag: Preek van Pa... Preek van 26 en 27 september 2015 (Mc 9, 38-48) In De Standaard van enkele weken geleden las ik een column van voetbalcommentator en columnist Filip Joos.
23-24 juli 2016 Beste medegelovigen, Wij mensen wij veranderen, wij groeien, wij evolueren. Ieder van ons is nu anders dan 20 jaar geleden. Niet alleen omdat het aan ons te