11-12 dec. 2021

Zondag 12 december 2021 Verheugt u in de Heer Fil.4, 4-7 Lc3, 10-18
‘Laat de Heer uw vreugde blijven! Ik zeg het nog eens: wees altijd verheugd!
Met die positieve woorden moedigt Paulus zijn dierbare christenen uit Filippi aan tot blij vertrouwen op de heer Jezus.

Enkele tientallen jaren voor Paulus deze brief schreef was de boetepredikant Johannes die Doper aan het woord in de woestijn. Mensen die naar hem kwamen luisteren pakte hij stevig aan. Hij wees ze op hun zonden, noemde hen zelfs ‘adderengebroed’ en bedreigde ze met de hel. Wanneer ze hem dan ongerust vroegen wat ze moesten doen had hij een duidelijk antwoord. In hedendaagse bewoording zouden we zeggen: broederlijk delen, geen financieel gesjoemel, niemand brutalizeren.

Dat is een minimumprogramma maar het blijft gelden voor alle tijden. Gelukkig heeft deze boetepredikant zelf het perspectief opengetrokken door te verwijzen naar iemand die na hem zou komen en die in woord en daad de blijde boodschap zou verkondigen van Gods welwillende nabijheid. Die hoopvolle verwachting mogen ook wij telkens weer beleven, ieder jaar tijdens de advent, maar ook bij vele ander gelegenheden, bijvoorbeeld bij een geboorte.
Want, zoals een dichter zegde: ‘Ieder kind komt met de boodschap dat God het niet heeft opgegeven met de mensen.’

Laten we ook in deze tijd blijven bidden tot God die ons aan elkaar toevertrouwt.

Herman.paulussen@hotmail.com 03/257.27.49

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
13-14 februari 2016 Beste medeparochianen, Een tijdje geleden las ik in de krant iets dat me wel raakte. Het ging over Yao Kouassi Gervais, of beter gezegd Gervinho – want
13-14 augustus 2016 Vorige week sprak Jezus over waakzaamheid. Leef in het heden en houd de lampen brandend. Zie wat er om je heen gebeurt en heb oog voor de
17 september 2016 Beste medegelovigen, Toen ik de lezingen van dit weekend onder mijn ogen kreeg, dacht ik…..daar gaan we weer. De zoveelste keer dat we lezingen hebben over de
30sept-1 oktober Beste mensen, In zijn tijd vertelde Jezus tientallen parabels om zich beter verstaanbaar te maken, parabels die vandaag nog altijd heel herkenbaar zijn. Dat geldt zeker voor
21-22 mei 2016 Beste medegelovigen , Vandaag geen gemakkelijke lezingen die eigenlijk van ons veel geduld, heel veel geduld vragen. Als moeder van 5 kinderen kreeg ik wel eens de
27-28 augustus “Kom mannekens, aan tafel!” Waarschijnlijk hebben de meesten onder ons nog verre –misschien heel verre- maar gelukkige herinneringen hoe we vroeger door moeder aan tafel geroepen werden.
preek 13-14 juni 2020 Mt. 9,36-10,8 en Ex 19,2-6b Geroepen om Apostel te zijn in onze Coronatijd Het evangelie houdt een oproep in die ook vandaag zijn zin. Jezus heeft,zijn vrienden
1-2 jan.2022 Beste broeders en zusters 1-2 jan 2022 Vandaag lezen we in het Evangelie over mensen die in de stand van de sterren lezen dat er iets bijzonders
29e zondag: 17-18 oktober... Zondag 18 oktober 2015 Wil je besturen, dan moet je dienen Mc 10.35.45 Beste medegelovigen, Jezus wees zijn ruzieënde leerlingen er op: ‘Jullie weten dat de zogenaamde
2-3 april 2016 Beste mensen, Na zijn kruisdood is Jezus na drie dagen met Pasen verrezen, en toch heerste er nog onrust bij Jezus’ volgelingen. De leerlingen van Jezus waren