11-12 juni 2016

11° zondag 12/06/2016

In de eerste lezing stelt Paulus de zaken meteen zeer scherp en duidelijk. “Wij weten”, schijft hij, “dat de mens niet gerechtvaardigd wordt door de wet (de Thora) te onderhouden, maar alleen door het geloof in Jezus Christus”. De loutere navolging van religieuze wetten die aangeven wat goed en wat slecht is, is dus niet per se de juiste weg. Als voormalige wetsgetrouwe farizeeër weet Paulus dat maar al te goed. De navolging van de religieuze wet had van hem immers een onverbiddelijke christenvervolger gemaakt.

Ook vandaag de dag is het nog steeds niet zo dat de wet gegarandeerd gerechtigheid brengt. Maatschappelijke achterstelling en uitsluiting kunnen niet ongedaan worden gemaakt door wetten en reglementen alleen: denk maar aan de blijvende ongelijke kansen in ons onderwijs en op de arbeidsmarkt.

Met zijn uitspraak neemt Paulus ook duidelijk stelling in een discussie die er toendertijd heftig woedde tussen de volgelingen van Jezus. Een discussie die ging over het feit of heidenen al dan niet in aanmerking konden komen om ook volgeling van Jezus te worden. Voor de Joden waren de heidenen onrein en inferieur. Paulus laat er echter geen twijfel over bestaan dat voor hem alle christenen – zowel diegenen die uit het heidendom als die uit het Jodendom komen, gelijkwaardig zijn. Het is dezelfde Paulus die er ook voor ijvert dat heidenen christen kunnen worden zonder zich aan de joodse voorschriften inzake besnijdenis en koosjer eten te moeten houden.

De kracht van zijn geloof in Jezus Christus stelde Paulus in staat om zich los te maken van allerlei conventies en te zoeken naar een nieuw samenlevingsmodel. Een beetje verder in deze brief schrijft Paulus: “er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus” Beste mensen, zou de figuur van Paulus ook niet sterk inspirerend kunnen zijn in onze maatschappij van vandaag waarin de nood om bruggenbouwers tussen de verschillende culturen ook zo groot is.

Tot slot nog enkel beschouwingen bij de evangelielezing. Het is interessant om te zien hoe verschillend Jezus en Simon omgaan met de niet nader genoemde zondares.

Simon heeft vooral oog voor haar zondige verleden. Ze is en ze blijft een zondares, zo denkt hij. Hij heeft moeite om de mens van vlees en bloed te zien die schuilgaat achter dat etiket. Gezien hij farizeeër is – specialist van de wet – is dat misschien ook niet onlogisch.

Jezus echter kijkt helemaal anders. Hij ziet in de eerste plaats wat nu in die vrouw leeft. Hij weet ook wel dat die vrouw gezondigd heeft. Hij kent haar verleden en keurt dat niet goed. Maar tegelijk ziet Hij ook haar uiterlijke gebaren en innerlijke grondhouding. Jezus’ manier van kijken is bevrijdend voor de vrouw. “Uw zonden zijn u vergeven, uw geloof heeft u gered: ga heen in vrede”. Een nieuwe toekomst ligt open voor haar.

Het evangelie speelt zich af tijdens een maaltijd. In de eucharistie komen wij ook samen om maaltijd te houden. We zijn te gast, niet bij Simon maar bij de Heer zelf. Dit evangelie stelt aan elk van ons dezelfde vraag als bij die maaltijd toen bij Simon: hoe kijken wij naar onze medemensen ? Kijken wij in de eerste plaats met de ogen van Simon ? Dan pinnen we hen vast op hun zonden vanuit wetten, geboden en verboden.
Of proberen we te kijken zoals Jezus ? Dat wil zeggen: de zonde niet goedpraten, maar wel een nieuwe kans geven aan de medemens die zich wil bekeren, vergeving zoekt en dat ook concreet maakt.

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
29-30 aug.2020 Beste medeparochianen 29-30 augustus 2020 Heer God, Gij hebt mij verleid, ik ben bezweken. Gij waart mij te sterk, ik kan niet tegen U op. De hele
16-17 juli 2022 Het beste deel ?                                  Gen 18, 1-10a     Lc 10, 38-42 Beide schriftlezingen hebben met gastvrijheid te maken maar de sfeer die ze oproepen is wel heel verschillend. 
17 september 2016 Beste medegelovigen, Toen ik de lezingen van dit weekend onder mijn ogen kreeg, dacht ik…..daar gaan we weer. De zoveelste keer dat we lezingen hebben over de
19-20 febr. 20         Bemin uw vijanden, wat wil dat zeggen anno 2022         Lucas 6,27-38 “Bemin uw vijanden, doet wel aan die u haten…” “Als iemand u op de ene
14-15 mei 2016 Pinksteren 2016 Gods geest Hand.2,1-11 Jo 14,15-16.23b-26 Beste medegelovigen, De bekende en lang omstreden theoloog Hans Küng vertelt in zijn memoires over zijn vele oecumenische contacten met
01-02 aug. 2020 Beste medegelovigen, Bij het evangelie van vandaag, de wonderbare broodvermenigvuldiging, lijkt het of wij ons in gezelschap aan tafel bevinden. Maar, éérst zijn we getuige van dat
preek 13-14 juni 2020 Mt. 9,36-10,8 en Ex 19,2-6b Geroepen om Apostel te zijn in onze Coronatijd Het evangelie houdt een oproep in die ook vandaag zijn zin. Jezus heeft,zijn vrienden
15 augustus 2016 Beste medegelovigen, Op dit feest van Maria tenhemelopneming wil ik blij en dankbaar, als vrouw en als moeder, samen met jullie opkijken naar ons aller moeder: Maria.
startviering 18 september... Beste medeparochianen, Ja voor onze start hebben wij met de liturgische werkgroep gekozen om dit jaar het thema “ bouwen” te nemen. We vonden het heel toepasselijk
13-14 februari 2016 Beste medeparochianen, Een tijdje geleden las ik in de krant iets dat me wel raakte. Het ging over Yao Kouassi Gervais, of beter gezegd Gervinho – want