24-25 september 2016

Sommige details in deze parabel klinken ons wellicht wat vreemd in de oren. Bijvoorbeeld dat die Lazarus hoopte op wat er van de tafel zou vallen. Dat wordt geloofwaardiger vanuit de disgewoonten van toen: de tafelgenoten gebruikten namelijk een stuk brood als een servet om mond en handen af te vegen en gooiden het dan onder tafel. Daar had de hongerige man dus al heel wat kunne bijeenrapen indien men hem die kans gegeven had.
Of nog verder: die schoot van Abraham waar Lazarus in terecht komt. Dat klinkt wel erg intiem tenzij je bedenkt hoe de disgenoten aan tafel aanlagen met de benen op hun rustbed weg van de tafel gericht. Ze leunden daarbij op de linker elleboog. Met die opstelling krijgt ieder inderdaad zijn rechter tafelbuur “in zijn schoot”. Lazarus krijgt dus de ereplaats naast Abraham.

Maar dat terzijde. Laten we liever, meer terzake, ons afvragen welke les Lucas ons met deze parabel wil voorhouden. Gaat het er gewoon om, zoals Abraham lijkt te zeggen, dat bij de dood de rollen omgekeerd worden: wie het goed had moet daarvoor boeten en wie in de miserie zat wordt voortaan vertroeteld? Uiteraard niet! Rijkdom is op zich toch niet verkeerd. We weten trouwens dat Jezus zelf ook wel eens bij rijke mensen aan tafel ging. Wat de verteller met deze parabel wil duidelijk maken is dat deze man zijn kostbare levenskansen verkwist met alleen maar zichzelf te verwennen. Ook de eerste lezing, uit de profeet Amos, ging daarover.

Wat dat vandaag betekent voor ons in onze omgang met bezit is niet altijd zo simpel. Ik stip maar even drie voorbeelden aan:
-In onze maatschappij vangen we in principe de grootste noden op langs de sociale zekerheid. We willen het bedelen zeker niet aanmoedigen. Toch vallen ook hier nog vele mensen door de mazen van dat sociale vangnet. En dan zijn er nog heel wat landen die geen sociale zekerheid kennen. Naast een goede sociale wetgeving blijft persoonlijke hulp dus nog steeds nodig.
-En dan is er de vluchtelingencrisis. We kunnen met onze hulp toch niet wachten tot er vrede is en de mensen naar hun land kunnen terugkeren.
-En nog een derde voorbeeld: de internationale vrijhandelsverdragen, die vorige dagen toch even wat van de broodnodige aandacht kregen in de pers. Op het eerste zicht lijken ze een grote vooruitgang mee te zullen brengen voor tewerkstelling en welstand. Maar als we ons wat nauwkeuriger en onpartijdig trachten te informeren blijken er heel gevaarlijke aspecten aan verbonden. Ook op dat punt moeten we ons verstand gebruiken opdat de privébelangen van enkele grote ondernemingen het niet zouden halen van het algemeen welzijn.

Je kan je afvragen: is dat nu evangelie of is het een politieke boodschap? Ik zou denken: beide. De blijde boodschap is dat we op al die terreinen mogen –en moeten- werken aan een wereld zoals God die droomt, een wereld waarin mensen gelukkig kunnen worden.

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
23-24-januari Gezalfd om aan armen de Blijde Boodschap te brengen ____24/01/2016 “De Heer heeft mij gezalfd om aan armen de Blijde Boodschap te brengen”. Dit zinnetje stond –
13-14 augustus Beste medegelovigen, Zoals zo dikwijls hoorden we lezingen die in onze tijd gesitueerd kunnen worden. In de eerste lezing wordt Jeremia door zijn tegenstanders in een vervallen
04-05 juni 2016 Overweging 1 Koningen 17,17-24 Lucas 7,11-17 God laat zich ontroeren door uitzonderlijk lijden. En welk een lijden! In de eerste lezing gaat het om een moeder wier
09-10 juli 2016 Beste medegelovigen In de eerste lezing uit het Oude Testament hoorden we hoe Mozes het Joodse volk oproept om de voorschriften en de wetten te onderhouden en
leden van het Parochietea... Adeel Mahzar pastoor 0478 51 10 97 Herman Paulussen sj. 03 257 27 49 Anne Willocx-Michielsen,  gsm 0476 24 54 01 Paul Bats 03 230 77 44
18-19-juli 2020 Mildheid en geduld 19/07/2020 In de eerste lezing uit het Boek Wijsheid horen we hoe God rechtvaardig is en met grote mildheid regeert over de mensen. Weliswaar
Bijbels Leerhuis We hopen onze zoektocht naar Jezus van Nazareth verder te zetten op woensdagavonden. Marcus blijft onze gids. Data: op woensdag 16 september 2020, 21 oktober 2020, 18
3 januari 2016 Overweging Jes 60,1-6 Mt 2,1-12 Deze week vieren we het feest van Epifanie. Epifanie komt van Epifania, een Grieks woord dat ‘verschijning’ betekent. Gods verschijning in Jezus
10-11 oktober 2020 Vooraf Vandaag laat ik, Patrick Van der Straten, mijn preek brengen door een ander. Ik vertoef in een omgeving waar nog wat mensen verblijven maar niet bij
16 aug. 2020 Beste mensen, De lezingen van vandaag lijken uit een hedendaagse kwaliteitskrant geknipt te zijn. Kan het actueler? Zowel de 1° als de 2° lezing heeft het over