11-12 dec. 2021

Zondag 12 december 2021 Verheugt u in de Heer Fil.4, 4-7 Lc3, 10-18
‘Laat de Heer uw vreugde blijven! Ik zeg het nog eens: wees altijd verheugd!
Met die positieve woorden moedigt Paulus zijn dierbare christenen uit Filippi aan tot blij vertrouwen op de heer Jezus.

Enkele tientallen jaren voor Paulus deze brief schreef was de boetepredikant Johannes die Doper aan het woord in de woestijn. Mensen die naar hem kwamen luisteren pakte hij stevig aan. Hij wees ze op hun zonden, noemde hen zelfs ‘adderengebroed’ en bedreigde ze met de hel. Wanneer ze hem dan ongerust vroegen wat ze moesten doen had hij een duidelijk antwoord. In hedendaagse bewoording zouden we zeggen: broederlijk delen, geen financieel gesjoemel, niemand brutalizeren.

Dat is een minimumprogramma maar het blijft gelden voor alle tijden. Gelukkig heeft deze boetepredikant zelf het perspectief opengetrokken door te verwijzen naar iemand die na hem zou komen en die in woord en daad de blijde boodschap zou verkondigen van Gods welwillende nabijheid. Die hoopvolle verwachting mogen ook wij telkens weer beleven, ieder jaar tijdens de advent, maar ook bij vele ander gelegenheden, bijvoorbeeld bij een geboorte.
Want, zoals een dichter zegde: ‘Ieder kind komt met de boodschap dat God het niet heeft opgegeven met de mensen.’

Laten we ook in deze tijd blijven bidden tot God die ons aan elkaar toevertrouwt.

Herman.paulussen@hotmail.com 03/257.27.49

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
29-30 jan. Accepteren  wij de Blijde Boodschap?                                             30/01/2022 Het pad van een profeet loopt zelden over rozen. Profeten ondervinden tegenstand, ze zijn tegendraads  in hun boodschap. Zij praten de
02-03 juli 2016 Beste medegelovigen, Enkele weken geleden overleed in Heverlee Frans Rens, een medebroeder en studiegenoot. Aan hem moest ik denken bij de evangelielezing van daareven. Jarenlang werkte hij
3 januari 2016 Overweging Jes 60,1-6 Mt 2,1-12 Deze week vieren we het feest van Epifanie. Epifanie komt van Epifania, een Grieks woord dat ‘verschijning’ betekent. Gods verschijning in Jezus
1 zondag advent :28-29 no... Een tijdje geleden waren mijn echtgenote Marcia en ik gezellig aan het tafelen met een ander koppel (laat ik ze Mireille en Leon noemen); Marcia had alweer
09-10 september Vierentwintigste zondag door het jaar 11 september 2016 Beste mensen, Jezus ontvangt tollenaars en zondaars en gaat met hen aan tafel. En daarover morren de farizeeën en
24-25 september 2016 Sommige details in deze parabel klinken ons wellicht wat vreemd in de oren. Bijvoorbeeld dat die Lazarus hoopte op wat er van de tafel zou vallen. Dat
31 e zondag: 7-8 november... Vertrouwen op God In de lezingen staan vandaag twee weduwen centraal, twee vrouwen die vanwege hun armoede en isolement aan de rand van de maatschappij leven. Zij
27e zondag: Preek van 3-4... Beste Medegelovigen, Er zijn bijbelteksten waar ik het moeilijk mee heb. Zoals vandaag.” Staat het een man vrij zijn vrouw te verstoten? ”Of : Dat een vrouw
1 november: Allerheiligen Beste medegelovigen, We weten allemaal wat het betekent zich eens’ zalig voelen, zich gelukkig voelen. We hebben van die momenten waar we ondervinden dat het leven meevalt,