27-28 juli 2024

Beste medegelovigen,                                                            27-28 juli 2024

Het verhaal van de broodvermenigvuldiging moet voor de eerste christenen een heel bijzonder verhaal geweest zijn, want het wordt in de vier evangelies niet minder dan zes keer verteld: twee keer bij Mattheus en Marcus, en één keer bij Lucas en Johannes. En zoals we in de eerste lezing hoorden, is het niet echt een origineel verhaal, want ook bij de profeet Elia is er sprake van iets als een broodvermenigvuldiging. Immers, twintig gerstebroden worden verdeeld onder honderd mannen, en wanneer ze gegeten hebben, is er overschot. Maar misschien is dit gewoon een voorbeeld van breken en delen, misschien hebben die honderd mannen die twintig gerstebroden, die in niets meer zijn dan een dikke boterham,  dus met zorg onder elkander verdeeld, en hebben de sterksten ze niet gulzig opgeslokt, zonder rekening te houden met de zwakken in de groep.

In het evangelie is de onevenredigheid echter veel groter. Daar volstaan vijf gerstebroden en twee vissen om vijfduizend mannen van eten te voorzien dat er twaalf volle manden resten overblijven. Johannes vertelt dus een ongelofelijk sterk verhaal van de grenzeloze kracht van Jezus. En zo hebben die vijfduizend mannen het ook ervaren, want ze zeggen: ‘Dit is stellig de profeet die in de wereld moet komen’, en ze willen Hem meteen tot koning uitroepen. Wellicht spiegelen ze zich in dat verband aan de Romeinse keizer. Die gaf immers brood en spelen aan het volk, alles in overvloed, en zonder dat het volk er iets moest voor doen. Dus wilden die mannen best van Jezus hun eigen keizer maken.

Maar zo begrijpt Jezus het niet. Dat zal de volgende vier zondagen overduidelijk blijken, met telkens een evangelie dat aansluit bij de broodvermenigvuldiging. De overvloed die Jezus bedoelt is de overvloed van zijn boodschap van liefde en vrede die Hij in naam van zijn Vader in de hemel verkondigt. En dat is de overvloed van Gods kracht van liefde tegenover de menselijke zwakheid.

Want hoe sterk zijn wij in de kracht van de liefde? Er liedjes over zingen, gedichtjes over schrijven, schilderijen en zelfs beeldhouwwerken over maken, ja, dat gaat ons al eeuwenlang best af.

Maar zijn wij even sterk in het beleven van de liefde als het gaat om spanningen in ons gezin, in onze parochie, in onze omgeving? En ook even sterk in de opvang van zieken, ouden, armen? En laten we ons leiden door de kracht van de liefde als het gaat om vreemdelingen of om mensen die wij niet kunnen uitstaan? En zo kunnen we verder gaan, want ontelbaar zijn de omstandigheden waarin de liefde niet altijd zomaar te beleven is. En even ontelbaar zijn de situaties waarin we ons echt moeten inspannen om ons te laten leiden door liefde, en niet door afkeer, het eigen groot gelijk, misschien zelfs  colère.

Waar halen we dan de kracht om ons toch door de liefde te laten leiden? In het evangelie hoorden we dat Jezus de broden pas laat verdelen ‘na het dankgebed te hebben uitgesproken’, en dat zijn woorden die we ook tijdens de consecratie horen. Dat wijst er dus op dat de broodvermenigvuldiging een voorloper is van de eucharistie. En daarmee weten we waar we de kracht kunnen halen om ons te laten leiden door de liefde. De eucharistie is niet zomaar een samenkomst, maar telkens opnieuw een opdracht, want Jezus zegt bij de zegening van brood en wijn  heel uitdrukkelijk: ‘Blijf dit doen om Mij te gedenken.’ En hoe kunnen we Hem gedenken? Door ons te laten leiden door zijn woorden en daden van liefde, vrede en vreugde.

Zusters en broeders, de broodvermenigvuldiging is niet zomaar een sterk verhaal over de overvloed van Gods liefde voor zijn schepping, maar ook een directe aansporing om ons even onbegrensd door onze liefde voor God en onze medemensen te laten leiden. Dat is geen onmogelijke opdracht, want God heeft ons geschapen naar zijn beeld en gelijkenis van liefde en vrede. Dus zit de kracht van de liefde echt in onze genen. Laten we ons dus zeker niet verzetten tegen wat God ons bij de schepping heeft gegeven, maar laten we ons echt laten leiden door de eindeloze werking van de kracht van Gods liefde en vrede voor ons en voor onze medemensen. Amen.

Verwante berichten

2e zondag advent: 5-6 dec... _______________ _ Kromme wegen recht maken_ De advent is een uitermate rijke tijd op liturgisch vlak met mooie lezingen en het bijhorend ritueel van de adventskrans met
3 januari 2016 Overweging Jes 60,1-6 Mt 2,1-12 Deze week vieren we het feest van Epifanie. Epifanie komt van Epifania, een Grieks woord dat ‘verschijning’ betekent. Gods verschijning in Jezus
16-17 september 24 zondag door het jaar   A                                                       16-17 september 2023 Beide schriftlezingen beklemtonen nadrukkelijk dezelfde waarheid: wij kunnen maar vergeving ontvangen als we zelf ook vergeving willen schenken.
12-13 september 2020 Over vergeven Petrus stelt de vraag hoeveel keren we moeten vergeven. Met die vraag laat hij al aanvoelen dat vergeven niet altijd gemakkelijk is, zeker als het
23-24-januari Gezalfd om aan armen de Blijde Boodschap te brengen ____24/01/2016 “De Heer heeft mij gezalfd om aan armen de Blijde Boodschap te brengen”. Dit zinnetje stond –
5-6 maart 2022 Beide schriftlezingen lijken wel in een vreemde wereld en een verre tijd thuis te horen. Vooreerst het evangelie: bij Marcus stond er heel beknopt dat Jezus zich
20-21 augustus 2016 Beste medeparochianen Ook meer dan 2000 jaren geleden dachten mensen na over de boodschap van Jezus. En tijdens een van die lange verkondigende tochten, letterlijk in de
16 aug. 2020 Beste mensen, De lezingen van vandaag lijken uit een hedendaagse kwaliteitskrant geknipt te zijn. Kan het actueler? Zowel de 1° als de 2° lezing heeft het over
27e zondag: Preek van 3-4... Beste Medegelovigen, Er zijn bijbelteksten waar ik het moeilijk mee heb. Zoals vandaag.” Staat het een man vrij zijn vrouw te verstoten? ”Of : Dat een vrouw
01 september Beste medegelovigen Maandag beginnen de scholen weer. En tegen het einde vakantie geldt dat bekende dubbel gevoel: van de ene kant zullen we het missen, die vrijheid,
11-12 juni 2016 11° zondag 12/06/2016 In de eerste lezing stelt Paulus de zaken meteen zeer scherp en duidelijk. “Wij weten”, schijft hij, “dat de mens niet gerechtvaardigd wordt door